Sånn skal du kle deg i bakken denne vinteren
After skien er kanskje stengt en liten stund til, men i bakken er det all mulighet til å skille seg ut. Her er vinterens syv beste bekledninger i bakken.
Hylekoret av finansanalytikere og forståsegpåere har spådd XXLs død. Aksjekursen dundret i bakken, og så kom coronakrisen og nedstenging av butikkene.
Men både XXL og andre klarte seg også denne gang – reddet av nordmenns umettelige behov for å se bra ut utendørs.
Du skal kanskje ikke på afterski i år, men fjellet kaller og bakkene er åpne. Og da er det på på sin plass å hente frem årets beste skimote.
Colmar
Colmar har en rik historie og har vært sponsor for de italienske alpint-landslaget i flere tiår. Kanskje mest kjent for alpintlegenden Alberto Tomba. Men milaneserne kan mer enn kondomdresser og cardigans, med et bredt sortiment minimalistiske jakker og bukser som bør falle i smak hos de fleste nordmenn.
- Vår favoritt: Chamonix skijakke.
- Pris: 5.900 kroner.
Helly Hansen
Dersom Helly Hansens nye Pinnacle-sett hadde hatt et ansiktsuttrykk, ville det stusset på norske fjellrever og utslitte anorakker.
Pinnacle er klassisk, kontinetal luksus i alpene: kritthvitt som snøen, elementer av gull og beige fuskepels.
For under 10.000 kroner for settet ypper Helly Hansen seg mot langt dyrerer alpeklassikere, men med de samme tekniske egenskaper outdoor-giganten er kjent for.
- Pris: 6.000 kroner for jakken.
Klättermusen
«Hipster-nonesense» vil noen si. Andre «fornuftig». Men også Premium-redaksjonen kan sette pris på nedtonet tøy som lever etter den evige arkitektur-klisjeen «form følger funksjon», selv om det ikke har det mest luksuriøse utseende.
Dette er jakken for deg som er styrtrik, men ikke trenger å vise det.
- Vår favoritt: Klättermusen Jolner.
- Pris: 4.500 kroner.
Moncler
Hvis du snakker om luksus i skibakken kommer man ikke utenom den franske giganten Moncler.
Moncler er luksus med stor L og er har de seneste årene produsert skidresser som går rett hjem i Zermatt og St. Moritz.
Det er her det russiske oligarkiet møter hese hedgefondforvaltere og Norges beste selgere, og hvor en stor del av hurven drar til fjells i eget fly. Dyrt er det og.
- Vår favoritt: Grenoble skidress.
- Pris. 37.200 kroner.
Fusalp
I fjor intervjuet Finansavisen Premium Sophie Lacoste, krokodillearvingen som kjøpte Fusalp for noen titalls millioner og transformerte det historiske franske merket fra avleggs til å bli et luksusmerke som i dag samarbeider med Chloé.
Og hvilken jobb de nye eierne har gjort. Ta en titt på Fusalps seneste kolleksjon. En «se og lær»-utgave for hvordan du gjør skiluksus interessant.
Stramt, kult og en kreativ miks av buksedresser og spenstige stoffer ingen nordiske produsenter er i nærheten av.
Det blir ikke særlig mye kulere enn Fusalps damekolleksjon, mens merkets herrekolleksjon er noe av det mer bedrøvelige vi har sett på lenge.
- Vår favoritt: Fusalp Cap Nuit skidress (over).
- Pris: 16.700 kroner.
Bogner
Willy Bogner jr. var blant de første skistjerne-turned-influencer som på bakgrunn av sin egen suksess i sporet startet eget klesmerket. Bogner er i dag ensbetydende med rike skiturister i alpene, og har følgelig en ganske tysk tilnærming til skimote. Stramme jakker, raske striper og padding. Men slett ikke verst.
- Vår favoritt: Erik skijakke (under).
- Pris: 6.800 kroner.