– Mange har budsjett opp til 100 millioner kroner
For fem år siden ble boligene til 40 millioner regnet som toppsjiktet. Nå vil kjøperne kun ha det beste, nye formuer har vokst frem og prisene har steget kraftig.
Inn en glassdør, forbi to pent kledde resepsjonister og opp en trapp. Der sitter Torbjørn Ek. I kontorlokalene sine i Vika i Oslo sentrum tar han imot oss med et stort smil, firkantede briller og dress. Pent plassert i brystlommen ligger et rosa lommetørkle.
Som regel er alt til salgs. Spørsmålet er ikke om de vil selge, men hvor mye de skal ha for å selge.Torbjørn Ek.
– Verden i dag er blitt veldig annerledes. De siste årene er det mange som har fått mye penger. Da jeg begynte i bransjen visste jeg hvem det var jeg skulle ringe til og jeg hadde navnene liggende i skuffen. Nå har man ikke det lenger. Plutselig dukker det opp en 25 år gammel fiskearving, forteller Ek.
– Kan du se at det har kommet mye nye penger?
– Jaja, veldig. Se på alle som har gjort børsformuer det siste året. Det selges oppstartsselskaper og konsepter over en lav sko. Mange får cash og penger, og som kanskje ikke er så vant til å ha penger. Og hvordan når vi de? De ringer ikke meg og sier at de skal selge eller kjøpe. De sitter på nettet.
Ek har over 30 års erfaring fra boligbransjen, og driver meglerfirmaet Advokat Ek.
– Jeg begynte på østkanten for Obos, hvor jeg solgte gamle trehus på Vålerenga og Kampen.
I 1996 startet Ek opp for seg selv, med en helt klar ambisjon om hvor han ønsket å jobbe.
– Jeg ville inn i segmentet som var morsomst å jobbe med. Og så er det jo fem ganger så høy inntekt på de dyre boligene som de billige. Så segmenterte jeg på det, og sa at jeg kun skulle selge på Oslo vest fra Lysakerelven til Akerselva. Jeg var veldig streng på det og spurte folk om de var på feil side eller riktig side av elven. Jeg husker jeg sa nei til en 20-millioners villa i Solveien og da hadde jeg det vondt, men det var viktig, utdyper han.
– Jo dyrere, jo vanskeligere er det å sette prisen
I dag har Ek to ansatte eiendomsmeglere på laget, og de tre fokuserer på å selge de mer eksklusive eiendommene i Oslo og omegn.
– I utgangspunktet er jeg fortsatt i Oslo vest, men med mer fokus på de eksklusive objektene. Nå jobber jeg også på Snarøya, Fornebu og øst i Bærum. Men jo dyrere, jo vanskeligere er det å sette prisen. Det er fordi sammenligningsgrunnlaget til de dyre tingene er veldig lite. Det finnes nesten ikke. Man må ha referansene og derfor er erfaring viktig.
For øyeblikket er Ek i markedet med blant annet en byvilla på Frogner til i overkant av 40 millioner og en teglsteinsvilla i Holmenkollen med en prislapp på 29 millioner kroner. Ifølge Ek er det vanligvis selgerne som er oppdragsgiver, men stadig oftere kommer kjøperen til Ek for å få hjelp først.
– Det handler om å kartlegge kjøperens preferanser nøye, før jeg snakker med de mulige selgerne. Kan de tenke seg å selge? Stor grad av diskresjon og seriøsitet er viktig. Det er typisk off market-jobbing. Som regel er alt til salgs. Spørsmålet er ikke om de vil selge, men hvor mye de skal ha for å selge, forklarer Ek.
– Hvordan har prisene endret seg i dette markedet de siste årene?
– Det har vært dramatisk på de dyreste objektene. Og på folks vilje til å bruke penger. Hvis vi går fem-seks år tilbake, var 40 millioner mye for en bolig. I dag er det veldig mange der ute som har budsjett opp til 100 millioner kroner og mer. Kunnskapsnivået i toppsegmentet er normalt meget høyt, og kjøperne er kresne og selektive.
64-åringen er imidlertid negativ til det han mener er overvurdering av boliger.
– Det er en overvurdering av boliger fra meglere som snakker selgerne etter munnen for å få salgsoppdraget. Det er mange boliger ute som åpenbart er overpriset, prisen er helt tullete. Selv om det ikke finnes noen objekter å sammenligne pris med, er det avgjørende å ha kunnskap om og erfaring med den potensielle kjøpergruppen for å kunne spotte betalingsvilligheten og dermed prisnivå, utdyper Ek.
De som skal kjøpe noe for 40 millioner og oppover vil ha litt privatliv rundt huset.Camilla Sem
– Hvem er kjøperen av de aller dyreste eiendommene?
– Det kommer an på i hvilket område du er i og hvilken bolig du selger. Det er utrolig hvor stor forskjell det er på kundene i de forskjellige områdene. Noen vil på Vinderen, noen vil i Holmenkollen og veldig mange vil på Bygdøy eller Snarøya. Noen sier at Holmenkollen er ut, men det er slett ikke ut for de som vil dit. Felles for de som kjøper i dette markedet er at de ikke må noen ting, at de har god råd og at de ofte er meget oppegående. Min erfaring med disse kundene er at innlærte salgstriader, spisse sko og leaset Rolex ikke holder, avslutter Ek.
Tror veksten fortsetter for de beste objektene
I krysset mellom Elisenbergveien og Frognerveien ligger et stort mursteinsbygg som huser Sem & Johnsens avdeling på Frogner. I døråpningen tar Camilla Sem imot oss. En av grunnleggerne bak eiendomsmegleren Sem & Johnsen.
– Stefaren min jobbet med et utbyggingsområde med masse rekkehus i Nittedal, og jeg begynte med å holde visninger der allerede mens jeg gikk på videregående. Eiendomsmarkedet var litt annerledes den gangen. Da var det svarte rubrikkannonser i avisene med bill. mrk. skrevet på, forteller Sem.
Hun var i starten av tjueårene da hun startet selskapet tilbake i 1977. Over 40 år senere er hun fortsatt like aktiv i eiendomsbransjen.
– Etter så mange år i bransjen har jeg opparbeidet meg en veldig stor erfaring. Og den erfaringen er svært viktig med tanke på prissetting. Jo flottere og dyrere de mest kostbare eiendommene blir, jo vanskeligere kan de være å prissette, men jeg skjønner ganske raskt hva et objekt kan være verdt.
Sem selger boliger både på det åpne og lukkede markedet, og snart kommer det mange kostbare eiendommer til salgs gjennom henne. Blant annet en enebolig på Nordstrand til 35 millioner, to villaer på Vestre Aker til 50 og 59 millioner og en enebolig i Bærum til 36 millioner.
– Markedet har endret seg voldsomt prismessig. Det har vært en utrolig prisvekst. For de beste objektene tror jeg veksten også vil fortsette. Og det er klart at jo høyere prissegment, jo mer kresen er kunden. Det sier seg selv. Ofte bor de bra fra før av, og søker etter den helt ultimate eiendommen. Det handler om å ha forståelse for hva kundegruppen ønsker seg og hva de ser etter, forklarer Sem.
– Og hva er det kundegruppen ønsker seg?
– Først og fremst en beliggenhet som er topp. Det er alfa og omega. Også ønsker de seg litt tomt. De som skal kjøpe noe for 40 millioner og oppover vil ha litt privatliv rundt huset. Ikke innsyn, men gjerne utsikt eller utsyn. Og at det er stille og rolig, og ikke noe trafikk. Når det gjelder leiligheter vil de gjerne ha en toppleilighet med heis, en fin og solrik uteplass og et par parkeringsplasser, utdyper hun.
Min erfaring med disse kundene er at innlærte salgstriader, spisse sko og leaset Rolex ikke holder.Torbjørn Ek
Sem beskriver et marked som blant annet er preget av at mange har tjent og arvet mye penger.
– Og det er mye mer synlig nå enn det var tidligere. Før var de som hadde mye penger også mye mer forsiktige, og det var en viss nøkternhet som var godt forankret. De ville ikke vise at de hadde så mye penger. Nå er det mer akseptert. Det er en del gründere som har tjent masse penger og det er jo flott at noen kan skape milliardformuer ut av ingenting. Det er imponerende og respektfullt, og da unner man dem at de kjøper seg flotte hus.
– På sånne dyre objekter har jeg tilgode å ha budrunder
– Kan jeg ringe deg tilbake om fem-ti minutter? Jeg skal bare avslutte et bud, sier eiendomsmegler Morten Høegh over telefonen.
En vanlig tirsdag for mannen som opprinnelig befant seg i blomsterbransjen, før han beveget seg over i eiendomsbransjen for snart 20 år siden. Han startet karrieren som eiendomsmegler i Oslo, men nå selger han hovedsakelig fritidsboliger i Norefjell og omegn.
– På fjellet er det en litt annen form for megling. Det er ikke som å selge en toroms i Oslo. Jeg møter kundene privat, og får et veldig nært forhold til hver enkelt interessent som jeg synes er veldig spennende. Det blir et mye mer personlig forhold til kundene enn ved å ha visninger i Oslo og Bærum, forteller Høegh.
De siste 11 årene har han jobbet i Sem & Johnsen. Og akkurat nå er han ansvarlig for å selge Øystein Stray Spetalens fritidsleilighet på Norefjell, på nesten 400 kvadratmeter. Prislappen er 30 millioner kroner. Leiligheten ble aldri lagt ut på Finn.no, men etter et par annonser i avisene, inkludert i Finansavisen, ble det kjent at det var Spetalens leilighet som skulle selges.
Før var de som hadde mye penger også mye mer forsiktige og det var en viss nøkternhet som var godt forankret.Camilla Sem
– Noen mer profilerte mennesker ønsker ikke at alle skal vite at de skal selge. Og akkurat på denne leiligheten på Norefjell ville ikke selger at vi skulle legge den ut foreløpig. Det har med hans profil å gjøre. Han har ikke dårlig tid, så da kjører vi den off market og ser hvilke kunder som kan være av interesse, utdyper Høegh.
Det var Høegh som også sto for salget av Norefjell-leiligheten til Spetalen for mange år siden.
– Hvor lang tid forventer man at et slikt salg tar?
– Det å selge off market er en mer tidkrevende prosess. Jeg jobber med to til tre interessenter foreløpig. Nå begynner folk å konsentrere seg om sjøhytter, men jeg jobber gjennom hele sommeren med interessenter og folk jeg kjenner. Det kan hende salget ikke kommer før over sommeren, eller at vi da legger den på det åpne markedet.
– Finnes det en typisk kjøper eller målgruppe av de aller dyreste eiendommene?
– Det er vanskelig å si, men det er jo folk som er glad i å komme seg til fjells og stå eller gå på ski. De som vil kjøpe en leilighet til 30 millioner kan være advokater eller folk innen finans eller børs. Stort sett er målgruppen de som tjener godt og ikke må gå i banken og få 30 millioner i lån.
Høegh mener det mest utfordrende ved å selge objekter i denne prisklassen er å finne den rette kjøperen.
– Det er en dyr leilighet, så for å selge denne man må jobbe med de forskjellige kundene og treffe den rette. Til syvende og sist er det mye oppfølging av hver enkelt interessent, for budene kommer ikke med det samme. På sånne dyre objekter har jeg tilgode å ha budrunder. Du skal ha riktig antall soverom, riktig antall bad, riktig beliggenhet og infrastrukturen skal være riktig. Innredning og alt skal stemme. Kjøperne er kresne. Det er mange faktorer som spiller inn, forklarer Høegh.
– Og hvordan finner man den rette?
– Det handler om å ha en god kontaktflate. Jeg har jobbet på Norefjell i så mange år, og jeg kjenner veldig mange innen dette sjiktet her. Jeg kjenner ikke alle innen finansnæringen og advokatnæringen, men jeg kjenner veldig mange. Og jeg har lært å kjenne Norefjell.
– Hvordan jobber du med å sette prisen på et slikt objekt?
– Jeg har jobbet såpass lenge med dette og har solgt såpass mye enheter at jeg vet hva jeg kan ta. Som i dette tilfellet tok jeg i utgangspunkt en kvadratmeterpris på noen andre leiligheter som har blitt solgt på Øvre Norefjellstua. Det er også en diskusjon med selger siden vi ikke bruker takst, men boligsalgsrapport. Jeg kommer med et forslag, og deretter blir vi enige om det. Så er spørsmålet: Er noen villige til å legge 30 millioner på bordet?