<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
NYHET: Fendi x Rimowa-linjen slipppes nå. Foto: Fendi

Sønnen til verdens rikeste mann har snudd Rimowa på hodet

Til tross for et år med få ferieturer og mye karantene, slipper Fendi og Rimowa pussig nok nå en luksuskoffert som kanskje kan gjøre reising stilig igjen.

Publisert 27. aug. 2021
Lesetid: 2 minutter

Glem kjipe neonfargede kofferter i hardplast som får bulker bare flyplassbesetningen så mye som ser på dem. Italiensk mote møter tysk tech når Fendi nå slår seg sammen med Rimowa om en ny carry-on designkoffert.

Rimowa, kjent for sine sølvfargede, rillede old school-kofferter lette som fjær, har lenge vært en favoritt i jungelen av reisetilbehør og sanker stadig lovord fra motepressen.

Flyplasser med lange køer og mye dødtid er tross alt som skapt for å vise frem siste skrik. Enten det gjelder nye investeringer i garderoben - eller kofferter.

Det er imidlertid ikke første gangen det romerske motehuset og koffertprodusenten fra Köln samarbeider. I 2018 smalt Fendi logoen sin over aluminiumskofferten til Rimowa. Originalen fra 1937 har gjennom årenes løp oppnådd ikonstatus.

MENER BUSINESS: Alexandre Arnault er sønnen til verdens rikeste mann akkurat nå, og har også snudd Rimowa på hodet de siste årene Foto: Getty Images

Også denne gangen er kofferten i signaturmaterialet aluminium, i sort eller naturlig aluminiumsgrå. Med velkjente Fendi-detaljer som skinnhåndtak i cuoio romano-skinn og luksusmerkets FF- logo, malt på i en effekt som endres ut ifra hvordan lyset treffer kofferten. Perfekt for den som aldri får nok av å flashe logoer.

Navnekjapp

Ikke engang tenk på å feste på en corny og knallfarget navnelapp med påskriften «Ikke kødd med min bagasje» eller masse gavebånd for at kofferten skal skille seg ut på rullebåndet – det gjør den jo i grunn i seg selv.

På lik linje med motehusets luksusvesker, kan også den medfølgende navnelappen i skinn personifiseres med initialer ved hjelp av såkalt hot stamping.

At akkurat Fendi og Rimowa skulle slå hodene sine sammen, er neppe tilfeldig. Begge merkevarene utgjør en del av porteføljen til luksusgruppen LVMH.

Verdens rikeste sønn

29 år gamle Alexandre Arnault, sønnen til LVMH-sjef Bernard Arnault, skal ha mye av æren for Rimowas status i dag. Faren hans forbigikk i sommer Amazon-grunnlegger Jeff Bezos, og kan nå smykke seg med tittelen «verdens rikeste mann».

Og som sin far, vet også Alexandre å gjøre gråstein til gull. Da han som 25-åring fikk ansvaret for Rimowa - som fylte 80 år i 2018, forvandlet han merket fra «enda et tysk koffertmerke», til å bli motebransjens go-to koffert. Til jubileet under Paris Fashion Week, fløy merket inn alt som kan krype og gå i den internasjonale motebransjen. Arnault gjorde koffert rett og slett sexy, i den grad det i det hele tatt er mulig.