For mange næringsdrivende er årsoppgjøret en tid for bekymring og stress. Med den nye endringen fra Skatteetaten kan dette enten være en kilde til frustrasjon eller en mulighet for effektivisering.
Men hva skjer hvis du prøver å levere skattemeldingen på den gamle måten når fristen nærmer seg?
– Mange vil nok bli overrasket hvis de prøver å logge inn på Altinn mot slutten av mai for å fylle ut skjemaer, bare for å finne ut at det ikke er mulig. Da kan man like gjerne gå inn og skaffe seg Tripletex.
Det sier Cecilie Sofie Fjellholt, produktsjef for årsoppgjør i Tripletex.
I videoen under forklarer hun bakgrunnen for endringene fra Skatteetaten.
Fjellholt forteller at det tidligere har vært lite innovasjon innen systemer for årsoppgjør. Hun stod i bresjen for selskapets satsing på årsoppgjør som ble lansert i 2022.
– Vi forstår at årsoppgjør kan være tidkrevende og noe mange gruer seg til. Målet vårt er å revolusjonere måten å jobbe med årsoppgjør på, ved å gjøre det mer brukervennlig og automatisert, forteller hun.
Tripletex har derfor fokusert på forenkling, smarte løsninger og å skape en unik brukeropplevelse for kunden. Og det har gitt resultater:
Medlemmene til Regnskap Norge har kåret Tripletex til det best likte skybaserte årsoppgjørsprogrammet.
– Helt annen kontroll
Cecilie Sofie Fjellholt har jobbet med regnskapssystemer i over syv år. Hun er ikke i tvil om at mange vil få en enklere hverdag når de får årsoppgjør og regnskap i ett system.
– Du vil få en helt annen oversikt og kontroll over bedriften, og systemet sørger for at du rapporterer riktige opplysninger. Det vil være veldig tidsbesparende, forteller hun.
Under deler Fjellholt sine best tips for årsoppgjøret til deg med AS:
Ikke vent til siste liten
I år er det ekstra viktig å komme tidlig i gang med årsoppgjøret. Mye er nytt både med tanke på hva som skal rapporteres og hvordan ting skal rapporteres til Skatteetaten.
– Vi opplever at mange venter til etter 25. mai før de starter – fristen er 31. mai. Fordi det er mye nytt å sette seg inn i, er det lett å bli usikker på om du har gjort alt riktig.
Prøv Tripletex gratis i 14 dager
Bruk automatikk
Tripletex gjør det enklere å rapportere riktig. For å forbedre prosessen har de innført automatisering for sluttposteringer, etter å ha lagt merke til at dette ofte blir oversett i årsoppgjøret.
– Ved å benytte denne funksjonaliteten vil du avslutte årsoppgjøret med et korrekt regnskap som danner grunnlaget for det kommende året. På denne måten håper vi at du unngår unødvendige feil ved neste årsoppgjør, sier Fjellholt.
Står du fast? Få hjelp fra en regnskapsfører
Rapportering av skatt kan være komplisert for mange og innebærer et omfattende regelverk. Står du fast og er usikker, er det mye bedre å få hjelp fra en regnskapsfører enn å rapportere feil.
– I Tripletex har vi en rekke regnskapsførere som vi samarbeider med og som kan hjelpe deg hvis du står fast. I tillegg kjenner de systemet vårt godt og kan gi deg god veiledning, forteller hun.
Enkelt å bytte
Å bytte regnskapssystem kan virke som en stor overgang, men hva er realitetene bak myten om å måtte avslutte året i det gamle systemet før du starter med et nytt?
– Når du har registrert en konto i Tripletex, kan du umiddelbart starte med fakturering, koble til banken og håndtere regninger. Da havner alt du gjør i nytt system, forteller hun og legger til:
Tripletex er et alt i ett-system som kan tilpasses og skaleres opp og ned ettersom behovene endrer seg. Du betaler med andre ord kun for det du trenger. Systemet automatiserer flere oppgaver for deg, slik at du slipper å gjøre dem selv.
– Selv om du har brukt et annet system i 2023, kan du likevel sende inn årsoppgjøret ditt for 2023 fra Tripletex.