Den norske hyttedrømmen lever fremdeles, men med økte byggekostnader, høye strømpriser og mangedobling av rentekostnadene, har hyttemarkedet nærmest kollapset. Og det begynte i fjor.
Dette har de også fått merke i Saltdalshytta. I 2022 hadde de tre selskapene i konsernet en nedgang i de samlede driftsinntektene på 120,6 millioner kroner, fra 924,7 millioner til 804,1 millioner kroner.
Det tilsvarte en nedgang på 13 prosent, og i år blir det etter alt og dømme enda verre. Det snakkes om en nedgang i salget på 38 prosent og en enda større nedgang i leveransene. Men midt i elendigheten tror de at de kan ha funnet en løsning.
Halvering i år?
– Hytteprodusenter snakker om en halvering i år. Hvordan er det for dere?
– Det er helt klart krevende tider for hele vår bransje. Vi har en reduksjon i salg på cirka 38 prosent hittil i år, sier kjededirektør Stine Røsand i Saldalshytta, og viser til at bransjen etter årets ti første måneder hadde en nedgang på 47 prosent.
– Er leveransene identiske med salget, eller er de enda lavere i år sammenlignet med 2022?
– Nei, vi har en større nedgang i antall leveranser i år, da det er et resultat av svakere salg også i 2022, sier hun.
– Røroshytta hadde ikke indeksregulert kontraktene på hytter for bygging og levering langt frem i tid. Har Saltdalshytta indeksregulering i sine kontrakter?
– Ja, vi har indeksregulering i våre kontrakter. Det som dog var spesielt under pandemien var at byggekostnadene økte så raskt at økningen inntraff før indeksreguleringen trådte i kraft, sier hun.
– Hvorfor solgte dere Røroshytta?
– Vi tror det er det beste for Røroshytta å ha et lokalt eierskap. Det var lite synergier mellom fabrikken på Røros og fabrikken i Saltdalen. Vi var derfor positive da daglig leder og de ansatte forslo å kjøpe selskapet, sier hun
Saltdalshytta selger cirka 300 hytter i et normalår. Røsand vil ikke si noe om ordrereserven inn i 2024, men forventer at markedet holder seg på et lavt nivå i 2024 og inn i 2025.
Hun tror fritidsmarkedet vil være av en litt annen karakter når markedet er tilbake, en gang etter 2024.
Mindre hytter
– Vi har nå fokus på produktutvikling for å tiltrekke oss nye kundesegment og tilpasse oss nye etterspørselstrender, sier hun, og forteller at de har utviklet en serie med nye og mindre hytter.
Konseptet er imidlertid ikke helt nytt. Saltdalshytta, som har levert over 8.000 hytter siden starten i 1979, går litt tilbake til røttene. Det blir mindre hytter med ferdige elementer for både gulv, vegger og tak. Det skal også åpne for mer egeninnsats.
Dette skal ifølge markeds- og kommunikasjonssjef Monica Blom Thorsen, møte et behov hos nye hyttekjøpere, som i større grad nå ønsker å kjøpe mindre hytter.
En undersøkelse Kantar har gjort for Saltdalshytta viser at det er økt fokus på energibesparende tiltak, og at kjøperne i langt større grad enn tidligere nå ønsker seg en areal- og energieffektiv hytte.
Det møter de med en hytteserie som begynner med seksjoner på 35 og 45 kvadratmeter, som kan bygges ut i moduler.