<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nå skyter prisene i været

Uro i Rødehavet gir økte fraktkostnader på drivstoff. Det får leie konsekvenser for oss sluttbrukere.

Publisert 27. jan.
Oppdatert 27. jan.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 251 ord
Article lead
lead
Dieselpris bensinpris drivstoffpris drivstoffprisene bensinprisene dieselprisene pumpepris bensinpumpe bensinstasjon dieselpumpe drivstoffpumpe Ford Mustang Ford Puma Foto: Håkon Sæbø
Dieselpris bensinpris drivstoffpris drivstoffprisene bensinprisene dieselprisene pumpepris bensinpumpe bensinstasjon dieselpumpe drivstoffpumpe Ford Mustang Ford Puma Foto: Håkon Sæbø

Ratene for å leie store tankskip for å bringe drivstoff til nordvest-Europa fra Midtøsten har skutt opp til 117.000 dollar pr. dag denne uken. Det skjer etter flere angrep fra Houthi-militsen på handelsskip, skriver Bloomberg, og bidrar til en markant økning i dieselprisene.

Europa har mangel på diesel og er avhengig av import. Derfor blir prisene for sluttbruker direkte påvirket når fraktkostnadene øker. Europas drivstoffpriser må følgelig stige i forhold til andre regioner for å kompensere for det det koster å importere fra fjerntliggende leverandører.

Den nylige økningen i fraktkostnadene har bidratt til å presse dieselmarginene i nordvest-Europa til det høyeste nivået siden desember, ifølge tall fra General Index. Det har også bidratt til en økning i det som kalles øst-vest-spreaden: prisforskjellen mellom diesel i Europa og Asia.

Mindre attraktivt

Selv om diesel hentes til en høyere pris i Europa enn i Asia, betyr høyere fraktkostnader at det ikke er økonomisk for eksportører i den midtøstlige Gulfen og India å sende laster til Europa, ifølge Eugene Lindell, leder for raffinerte produkter ved konsulentselskapet FGE.

– Vi bør egentlig ikke se store strømmer av diesel fra Persiabukten og India til Europa med gjeldende øst-vest-spreads. Hvis disse tønnene ikke ender i Europa vil de gå østover, sier han til Bloomberg. 

Det er verdt å merke seg at dieselprisene også påvirkes av andre faktorer, som produksjonskutt og økonomisk aktivitet. Europa importerer også tønner fra Gulfkysten i USA og kostnaden for frakt over Atlanterhavet har ikke steget like mye.