<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Store havvindkontrakter til Cadeler-konkurrent

Havfram fyller godt opp i ordrebøkene til sine to havvindskip som er under bygging. Selskapet har nå inngått store avtaler i Tyskland.

Publisert 25. sep.
Oppdatert 25. sep.

Havfram fortsetter å sikre jobber til sine to havvindfartøyer som er under bygging i Kina.

Selskapet har tidligere meldt om store avtaler med både Vattenfall og Ørsted, men nå har selskapet sikret seg en betydelig kontrakt med Vattenfall og BASF.

Der skal et av nybyggene stå for transport og installasjon av vindturbiner til havvindparkene Nordlicht I og Nordlicht II i den tyske delen av Nordsjøen.

For Nordlicht I omfatter kontrakten transport og installasjonsstøtte for 68 vindturbiner, og dette arbeidet skal etter planen starte sommeren 2027. For Nordlicht II skal Havfram utføre transport og installasjonsstøtte for 44 vindturbiner med oppstart sommeren 2028.

- STERK ORDRERESERVE: Adm. direktør Even Larsen (t.v.) i Havfram Wind, her med konsernsjef Ingrid Due-Gundersen i Havfram. FOTO: HAVFRAM

– For Havfram kommer denne kontrakten i tillegg til en allerede sterk ordrereserve av prosjekter, sier adm. direktør Even Larsen i Havfram Wind.

Onsdag meldte også Havfram at det vil benytte et av nybyggene til en kontrakt som er inngått med Luxcara for frakt og installasjonsstøtte for 16 vindturbiner. Disse turbinene skal installeres på havvindparken Waterkant, også dette utenfor Tyskland, og arbeidene vil bli utført i løpet av våren 2028.

Nordlicht er et stor havvindområde, og når Nordlicht I og II-prosjektene er i full drift ventes den samlede produksjonen å ligge på rundt 6 terawattimer (TWh) pr. år. Det tilsvarer strømforbruket til 1,6 millioner tyske husholdninger, og ventes å gi en betydelig reduksjon i karbonutslippene.

De to oppjekkbare havvindfartøyene som Havfram har under bygging ved CIMC Raffles i Kina er planlagt levert i andre halvdel av 2025.

Havfram

  • Havvindselskap som tilbyr transport og installasjon av vindturbiner, utvikling av havvindparker og elektrifiseringsprosjekter basert på havvind.
  • Har to oppjekkbare installasjonsskip under bygging i Kina.
  • Er ikke børsnotert. Majoritetseier er amerikanske Sandbrook Capital – et klimafond som investerer i infrastrukturselskaper innen fornybar energi. Skjøt inn 500 millioner dollar i egenkapital i 2022.