Havfram fortsetter å sikre jobber til sine to havvindfartøyer som er under bygging i Kina.
Selskapet har tidligere meldt om store avtaler med både Vattenfall og Ørsted, men nå har selskapet sikret seg en betydelig kontrakt med Vattenfall og BASF.
Der skal et av nybyggene stå for transport og installasjon av vindturbiner til havvindparkene Nordlicht I og Nordlicht II i den tyske delen av Nordsjøen.
For Nordlicht I omfatter kontrakten transport og installasjonsstøtte for 68 vindturbiner, og dette arbeidet skal etter planen starte sommeren 2027. For Nordlicht II skal Havfram utføre transport og installasjonsstøtte for 44 vindturbiner med oppstart sommeren 2028.
Onsdag meldte også Havfram at det vil benytte et av nybyggene til en kontrakt som er inngått med Luxcara for frakt og installasjonsstøtte for 16 vindturbiner. Disse turbinene skal installeres på havvindparken Waterkant, også dette utenfor Tyskland, og arbeidene vil bli utført i løpet av våren 2028.
– Størrelsene på kontraktene er konfidensielle, men reflekterer den betraktelige bedringen i ratenivået vi har sett de seneste årene, sier Havfram-sjef Ingrid Due-Gundersen.
Etter det Finansavisen erfarer oppnår denne type skip rater som tilsvarer en omsetning på mellom 130 og 160 millioner dollar på årsbasis.
Trenger flere skip
Havfram har to oppjekkbare havvindfartøyer under bygging ved CIMC Raffles i Kina, med planlagt levering i andre halvdel av 2025. Med de seneste kontraktene begynner ordrereserven for de to skipene å bli fylt opp frem mot 2030.
Due-Gudersen mener det fremdeles er få nybygg som bestilles, og er fornøyd med situasjonen på tilbudssiden.
– Basert på antall prosjekter, trengs det fort opp mot 30 skip inn i markedet de neste 5–7 årene. Vi ser den samme knappheten på installasjonsskap til fundamenter (som til turbiner, red.anm), som gjør at den totale ordreboken på denne type skip er bekymringsfull for utviklerne sin del, sier konsernsjefen til Finansavisen.
Hun mener antall selskaper med kunnskap om turbininstallasjon og antall skip under bygging er en «ordentlig flaskehals» for å kunne bygge ut vindparkene.
– Dette er nok også en medvirkende årsak til hvorfor dette markedet ikke viser tegn til å overkontraheres.
Solide utsikter
Havfram-sjefen mener markedet ser svært sterkt ut inn i 2028 og 2029, og sier det overgår ledig tonnasje med solid margin.
– Det er en absolutt nødvendighet med flere skipsbestillinger for at prosjektene skal kunne konkluderes og generere grønn energi. Gitt at turbininstallasjonsskip er en såpass solid flaskehals, så ser vi også at prosjektene flytter seg for å tilpasse seg ledig skipskapasitet, noe som er en interessant dynamikk fra vårt ståsted og underbygger de solide utsiktene, sier hun.
– Vurderes et tredje skip?
– Det er høy aktivitet i markedet, så det er åpenbart etterspørsel etter flere skip. For Havfram er fokuset å bygge videre på den solide kontraktsporteføljen vi har, og sørge for at byggeprosessen på skipene våre fortsetter å gå sømløst for seg. Vi er åpne for å se på videre vekst når de mulighetene kommer, sier konsernsjefen.
– For Havfram kommer denne kontrakten i tillegg til en allerede sterk ordrereserve av prosjekter, sier adm. direktør Even Larsen i Havfram Wind.
Onsdag meldte også Havfram at det vil benytte et av nybyggene til en kontrakt som er inngått med Luxcara for frakt og installasjonsstøtte for 16 vindturbiner. Disse turbinene skal installeres på havvindparken Waterkant, også dette utenfor Tyskland, og arbeidene vil bli utført i løpet av våren 2028.
Nordlicht er et stor havvindområde, og når Nordlicht I og II-prosjektene er i full drift ventes den samlede produksjonen å ligge på rundt 6 terawattimer (TWh) pr. år. Det tilsvarer strømforbruket til 1,6 millioner tyske husholdninger, og ventes å gi en betydelig reduksjon i karbonutslippene.
De to oppjekkbare havvindfartøyene som Havfram har under bygging ved CIMC Raffles i Kina er planlagt levert i andre halvdel av 2025.
Havfram