<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Viaplay selger seg ut av Storbritannia

Viaplay selger sin britiske virksomhet til Premier Sports, melder svenske Dagens Industri.

Publisert 29. nov. 2023 kl. 20.43
Oppdatert 30. nov. 2023 klokken 15.53
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 295 ord
UT: Viaplay selger sin britiske virksomhet, melder Dagens Industri. Foto: Dreamstime

TV- og strømmeselskapet Viaplay har kommet til enighet med Premier Sports om å selge tilbake sin britiske virksomhet, bekrefter Viaplays talsperson overfor Dagens industri ifølge opplysninger i skotske medier. 

Viaplay entret det britiske strømmemarkedet tilbake i 2022, da de kjøpte opp nevnte Premier Sports. Nå selges virksomheten tilbake til den tidligere eieren SSBL.

Samtidig holdes kjøpesummen hemmelig.

Om salget skriver Viaplays talsperson i en epost til Dagens industri at:

– Dette er på linje med Viaplay Groups strategi og plan som vi presenterte i juli, da vi sa at virksomheten vår fremover kommer til å fokusere på Norden, Nederland og Viaplay Select.

Utsatte rapport

Salget kommer etter at kriserammede Viaplay to ganger har utsatt fremleggelsen av resultatrapporten for tredjekvartal. 

Rapporten skulle egentlig bli fremlagt så langt tilbake som 24. oktober, men ble utsatt etter at selskapet varslet at de var i dialog med eierne om en finansiell restrukturering. Fremleggelsen av rapporten ble omberammet til 29. november, før selskapet, tidligere i dag, utsatte den til torsdag 30. november etter børslutt i Stockholm. 

I sommer nedjusterte Viaplay resultatet for både årets andre kvartal og det finansielle året 2023. I tillegg trakk selskapet den langsiktige guidingen som tidligere var fremlagt.

Ned 90 prosent

Toppsjef Anders Jensen trakk seg umiddelbart, og aksjen krakket 60 prosent samme dag. Jensen ble erstattet av Jørgen Madsen Lindemann, som varslet en strategisk gjennomgang og omorganisering av selskapet.

Etter at selskapet samtidig varslet et underskudd på om lag 300 millioner kroner, har aksjen til nå gått ned rundt 90 prosent. Aksjen handles i dag på Stockholm-børsen til 23,68 svenske kroner, ned fra 225,4 svenske kroner - like før den krakket.

I høst gikk Schibsted inn som eier med en 10 prosent eierandel, med et investeringsbeløp på nær 400 millioner svenske kroner. Mediegigantene franske Canal+ og tsjekkiske PPF Group eier, på sin side, henholdsvis 12 og 6,3 prosent av selskapet.