<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Vi er ultrapositive

– Har gitt eventyravkastning, sier Jan Petter Sissener om aksjen han har hatt i årevis. Blant en haug institusjoner kan to norske investorer endelig le hele veien til banken. 

Publisert 3. mai 2024 kl. 13.01
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 715 ord
EVENTYRAVKASTNING: – Det er slik at bra management leverer bra resultater, mens dårlig management leverer dårlige resultater, sier forvalter Jan Petter Sissener som plutselig har sett sin favorittaksje skyte til himmels. Foto: Eivind Yggeseth

Storebrand har vært et eventyr. Men det er det bare noen få nordmenn som har hatt glede av. For selskapet er eiet av Folketrygdfondet pluss en haug utenlandske investeringsbanker, samt norske aksjefond. Men to norske investorer eier veldig mye.

Øyelege Ole Morten Halvorsen har Storebrand-aksjer for tett oppunder 700 millioner kroner. Skagen-gründer Kristoffer Stensruds arvinger eier for rett over 700 millioner etter salget av Skagen til Storebrand. John Fredriksen eier i tillegg aksjer for 385 millioner før man helt nederst på topp 50-listen finner Tone Bergesen med aksjer for 185 millioner forvaltet av tidligere ABG-topp Roy Myklebust.

Nå har de plutselig tjent mye penger. På 12 år har aksjen gått fra 20 til 107, hvorav de seneste fire årene fra 45. I tillegg må man legge til utbytter, og da nærmer man seg nå en tidobling fra 2012.

STOREBRAND FOR 700 MILL.: Øyelege Ole Morten Halvorsen har Storebrand som den desidert største aksjen i sin portefølje. Foto: Aker Brygge Synskirurgi

– Vi er ultrapositive

– Finanssektoren har skutt i været, særlig internasjonalt. I tillegg har Storebrand klart å levere resultater slik vi har trodd hele veien. Det er slik at bra management leverer bra resultater, mens dårlig management leverer dårlige resultater, sier forvalter Jan Petter Sissener.

– I tillegg har risikoen på den garanterte porteføljen forsvunnet gjennom rentehevingene. Og når du har veksten der i tillegg er det blitt bra, sier han.

Storebrand leverte et godt regnskap for første kvartal med overskudd på nær 1,1 milliarder kroner, hvorpå målet om 5 milliarder i årsresultat for 2025 ble gjentatt sammen med plan om 12 milliarder i tilbakekjøp frem til 2030 på toppen av stigende utbytter.

– Vi er ultrapositive. Storebrand er vår største aksjepost. Det har den vært lenge selv om vi har måttet ta den ned litt i det siste delvis fordi vi er blitt callet på noen opsjoner og fordi vi har utfordring med at aksjer som veier mer enn 5 prosent av porteføljen ikke kan utgjøre mer enn 40 prosent av porteføljen totalt, så vi har måttet foreta grep, og er blitt tvunget til å selge litt.

– Siden vi startet Canopus i 2012 har Storebrand gitt eventyravkastning.

– Verdt 120 kroner

Det har ikke alltid vært slik. I perioden fra 2000 til 2020 ga Storebrand 3,7 i årlig avkastning.

– Ja, de gjorde en veldig dum ting da de kjøpte SPP i Sverige altfor dyrt. Det ødela flere års avkastning, sier Sissener.

– Men siden vi startet Canopus den 30. april 2012 har Storebrand gitt 15,18 prosent årlig avkastning, mens børsen har gitt 10,44, sier han.

– Vi tror Storebrand fortsetter å gi god avkastning, og er glad for at flere og flere oppdager det. Jeg tror fremdeles Storebrand blir ordentlig bra.

– Du tenker ikke at aksjen er dyr?

– Nei, den er ikke dyr, og selskapet har fortsatt altfor mye kapital. Storebrand prises til 11 ganger earnings i år. Det betyr at du får 9 prosent avkastning på pengene, og det lever man godt med.

– Hvor mye mener du aksjen er verdt?

– «Standalone» mener jeg Storebrand lett bør være verdt 120 kroner. Men målt mot andre forsikringsselskaper er aksjen fair priset på 105 til 110 kroner. Likevel mener vi aksjen vil gi fantastisk avkastning over tid ettersom selskapet har overskuddskapital og vil vokse, sier Sissener.

Ungdom og offentlig sektor

– Når det går opp for den oppvoksende generasjon at det ikke blir pensjon i fremtiden vil Storebrand nyte godt av det. Og ikke minst hvis man tror offentlig sektor skal ut på anbud. Det vil utgjøre et enormt marked der Storebrand helt sikkert vil få en god del av pakken.

ESA har foreløpig konkludert med at markedet for offentlig tjenestepensjon, et marked på 800 milliarder kroner, bør legges ut på anbud.

– Jeg tror dette vil bli avklart i løpet av året. Det er noe man virkelig må ta tak i.

– Storebrand har vært en aksje som ikke har vært populær i Norge. Nordmenn er veldig grådige når de investerer. De skal ikke ha aksjer som går 10–12 prosent i året, men 100 prosent på noen måneder. Da er det begrensede muligheter.

Sissener oppgir at hans Canopus-fond har Storebrand-aksjer for drøyt 260 millioner uten at det fremkommer som én enkeltpost på topp 50-listen i Storebrand.