<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tjente 2,2 milliarder i andre kvartal før skatt

Storebrand fikk et resultat før skatt på 2.177 millioner kroner i andre kvartal, marginalt bedre enn analytikernes forventinger på 2.108 millioner kroner. 

Publisert 12. juli
Oppdatert 12. juli
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 395 ord
LA FREM TALL: Odd Arild Grefstad, konsernsjef i Storebrand. Foto: Eivind Yggeseth

Saken oppdateres

Storebrand fikk et resultat før skatt på 2.177 millioner kroner i andre kvartal, marginalt bedre enn analytikernes forventinger på 2.108 millioner kroner, ifølge selskapsinnhentet konsensus. Det er også langt bedre enn samme periode i fjor hvor resultatet før skatt ble 800 millioner kroner. 

Konsernresultatet kom inn på omtrent 2,25 milliarder kroner, mot 856 millioner i samme periode året før. Analytikerne ventet på forhånd et konsernresultat på 2,18 milliarder kroner. Konsernresultatet tar for seg resultatet før amortisering og skatt. 

«Jeg er fornøyd med at vi igjen leverer tosifret vekst rund baut innen pensjon, kapitalforvaltning, forsikring og bank, samtidig som vi har kontroll på kostnadene», skriver konsernsjef Odd Arild Grefstad i børsmeldingen.

Ved utgangen av andre kvartal hadde selskapet en solvensmargin på 191 prosent, mot 196 prosent samme kvartal i fjor. Selskapet har et mål om en solvensmargin på 150 prosent, og dersom den er over 175 prosent vil de kjøpe tilbake aksjer eller dele ut ekstraordinære utbytter. 

Økte fee- og administrasjonsinntektene

Storebrands kanskje viktigste inntektskilde er fee- og administrasjonsinntektene som var 1.888 millioner i kvartalet, som er marginalt bedre enn det konsensus forventet på 1.885 millioner kroner.  Dette tilsvarer en økning på 13 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, da de var 1.670 millioner. 

Videre skriver selskapet at det finansielle resultatet ble stryket av salget knyttet til Storebrand Helseforsikring. Det ble solgt til Ergo International og Storebrand kunne bokføre en gevinst på omtrent 1,05 milliarder kroner. 

«Salget av Storebrand Helse synliggjør verdier og bidrar til et av historiens beste kvartalsresultater», sier konsernsjefen i børsmeldingen. 

Han trekker også frem at de er fornøyde med kjøpet av hovedkontoret. I juni inngikk Storebrand en avtale om å kjøpe aksjene i Lysaker Park Eiendom, som eier Storebrands hovedkontor. Hensikten med kjøpet var å lande en langsiktig løsning når dagens leieavtale utløper i 2027.

Høye skader 

De siste kvartalene har skadeforsikring opplevd høye skader og det påvirket også Storebrand i andre kvartal. 

Storebrand hadde en combined ratio på 97 prosent som ikke er innenfor selskapets mål. Forsikringsresultatet endte på 396 millioner kroner, mot 367 millioner samme periode i fjor. 

«Forsikringsvirksomheten er på rett vei, men utbetalingene innen skadeforsikring er fortsatt for høye. Vi jobber videre for å nå målet om 90-92 prosent combined ratio i 2025. Likevel leverer vi et solid driftsresultat som samlet sett økte med 38 prosent sammenliknet med fjoråret», sier Odd Arild Grefstad.