Arne Blystad er børsjappen fra 1980-tallet som gikk på trynet da børsen krakket i 1987, reiste seg, og har tjent mer og mer og mer siden. Underveis har de imidlertid hatt noen skikelige nedsturer, som i 2008, da de tapte 2,25 milliarder kroner, og i perioden 2010 til 2012.
De har vært på en skikkelig berg-og-dalbane, men de siste årene har vært meget bra. Fjoråret er tidenes beste år for ham.
I 2021 tjente de 1,9 milliarder kroner. Året etter bygget de på med et overskudd på nye 1,3 milliarder. Men i fjor slo de alle rekorder. Regnskapet endte med et pluss på 2,5 milliarder kroner. Da hadde inntektene økt fra 1,7 til 2,3 milliarder. Driftsresultatet var opp fra 1 til 1,1 milliarder, men det kunne de toppe med finansinntekter som økte fra knappe 300 millioner til hele 1,4 milliarder.
Ved utgangen av året hadde paret økt egenkapitalen i imperiet fra 5,3 til 7,6 milliarder kroner.
«Sterke shippingmarkeder»
Blystad består av totalt hele 45 selskaper, hvorav 35 er 100 prosent eiet, mens paret i de øvrige selskapene sitter med mer enn 50 prosent. I systemet har de betydelige shippingvirksomhet fordelt på container, tørrbulk, offshore, kjemikalie, oljetank og produkttank.
I tillegg sitter paret med eiendomsinvsteringer både innen næring og bolig, inkludert nybygg. Brorparten av investeringene ligger i Oslo, samt enkelte andre steder i Norden.
På toppen har Blystad finansielle investeringer, både børsnoterte og ikke-noterte, samt visse strategiske poster.
Blystad
(Mill. kr) | 2023 | 2022 |
Driftsinntekter | 2281 | 1720 |
Driftsresultat | 1108 | 1011 |
Resultat før skatt | 2509 | 1286 |
Årsresultat | 2271 | 1226 |
Årsresultat etter minoritet | 276 | 197 |
Det knallsterke fjoråret forklarer Blystad i sin årsrapport med sterk etterspørsel i flere av shippingmarkedene, og særlig legges det vekt på den økte etterspørselen etter transport av olje og oljeprodukter i etterkant av corona-pandemien. På toppen av dette kom økt fraktbehov som følge av geopolitisk uro, samt begrenset mengde nye skip.
God for 11 milliarder
Om perioden 2021 til 2023 har vært gnistrende, har ikke 2024 vært noe dårligere. Blystad-familien sitter fullastet med vinneraksjer, og imperiet ble i vår verdsatt til 11 milliarder kroner av Finansavisen.
Bak tallet lå sterke økninger i shippingverdiene der bruttoverdiene hadde passert 13 milliarder, hvorav aksjer sto for 5,5 milliarder, shipping for 4 og eiendom for 3,6. Fra dette måtte trekkes nettogjeld på 2 milliarder.
Den viktigste bidragsyteren bak disse verdiene var undervannsentreprenøren Subsea 7, som er kraftig opp i år. Blystad er også storaksjonær i DOF, som er opp enda mer i år. Familien har også truffet blink med Sea1 Offshore, tidligere Siem, tankselskapet Hafnia og bilskipsrederiet Høegh Autoliners.
På Blystads nettside står imperiet oppført med 22 kjemikalietankskip, syv containerskip og to plattformforsyningsskip. Vessels Valuel verdsatte 19 av skipene til 384 millioner dollar, opp 46 millioner siden årsskiftet.
Indrefiléten i eiendomsporteføljen handler om Haakon VIIs gate 1, bedre kjent som Thiisgården. Eiendommen ble kjøpt i 2006, og har hatt en voldsom verdistining.
Fordelt på barna
Arne og Marianne Blystads eierinteresser ligger i hovedselskapet i gruppen etter en omfattende reorganisering og utfasing av den gamle Liberia-registrerte konsernspissen Songa Corp.
A-aksjene utgjør knappe 9,1 prosent.
Resten av Blystad Group eies av parets tre døtre Julie Josephine, Anette Kristine og Agnes Marie gjennom deres selskaper.