<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tidenes beste år, tjente 2,5 mrd.

Arne Blystad hadde hatt to fantastisk lønnsomme år. Så kom et eventyrlig 2023. På tre år har Blystad-gruppen tjent 5,7 milliarder kroner.

Publisert 21. aug.
Oppdatert 29. aug.
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 696 ord
NYTT KJEMPEÅR: Arne Blystad og datteren Agnes Marie Blystad Sulejewski nøt godt av sterke shippingmarkeder i fjor. Blystad Sulejewski arbeider i gruppen. Foto: Iván Kverme

På mange måter var Arne Blystad symbolet på jappetiden på 1980-tallet. Snart 40 år senere har verdiene i gruppen han har bygd opp sammen med sin kone Marianne Heien Blystad skutt til himmels.

Underveis har det imidlertid vært noen skikkelige nedturer, som i 2008, da gruppen tapte 2,25 milliarder kroner, og i perioden 2010 til 2012. 

Problemene i riggselskapet Songa Offshore og noen svake år i shipping etter finanskrisen, da Blystad satt med et gigantisk nybyggingsprogram i bulkshipping på koreanske verft, forklarer mye av tapene disse årene.

Berg-og-dalbane

Arne og hans kone og forretningspartner har vært på en skikkelig berg-og-dalbane, men de siste årene har vært meget bra. Fjoråret ble tidenes beste for gruppen.

I 2021 tjente Blystad 1,9 milliarder kroner. Året etter bygget de på med et overskudd på nye 1,3 milliarder. Men i fjor slo de alle rekorder. Regnskapet endte med et pluss på 2,5 milliarder kroner. Da hadde inntektene økt fra 1,7 til 2,3 milliarder.

Driftsresultatet var opp fra 1 til 1,1 milliarder, men det kunne de toppe med finansinntekter som økte fra knappe 300 millioner til hele 1,4 milliarder. Aksjegevinster og netto verdiendringer på aksjer og andre finansielle investeringer dro opp finansresultatet med  henholdsvis 1 milliard og 579 millioner kroner.

Ved utgangen av året hadde paret økt den bokførte egenkapitalen i imperiet fra 5,3 til 7,6 milliarder kroner.

«Sterke shippingmarkeder»

Blystad-gruppen består av hele 45 selskaper, hvorav 35 er 100 prosent eiet, mens paret i de øvrige selskapene sitter med mer enn 50 prosent.

Shipping er en viktig del av Blystad-systemet. I fjor steg driftsinntektene i denne sektoren med 45 prosent til nær 2 milliarder kroner. I gruppen inngår betydelige shippingvirksomhet fordelt på container-, tørrbulk-, offshore service-, kjemikalie-, oljetank- og produkttankskip.

I tillegg sitter paret med eiendomsinvsteringer både innen næring og bolig, inkludert nybygg. Brorparten av investeringene ligger i Oslo, samt enkelte andre steder i Norden.

På toppen har Blystad finansielle investeringer, både børsnoterte og ikke-noterte, samt visse strategiske poster.

Blystad

(Mill. kr) 2023 2022
Driftsinntekter 2.281 1.720
Driftsresultat 1.108 1.011
Resultat før skatt 2.509 1.286
Årsresultat 2.271 1.226


Det knallsterke fjoråret forklarer Blystad i sin årsrapport med sterk etterspørsel i flere av shippingmarkedene, og særlig legges det vekt på den økte etterspørselen etter transport av olje og oljeprodukter i etterkant av corona-pandemien. På toppen av dette kom stigende fraktbehov som følge av geopolitisk uro, samt begrenset mengde nye skip.

God for 11 milliarder

Om perioden 2021 til 2023 har vært gnistrende, har ikke 2024 vært noe dårligere. Blystad-familien sitter fullastet med vinneraksjer, og ble i vår verdsatt til 11 milliarder kroner av Finansavisen.

Bak dette tallet lå en sterk økning i bruttoverdiene som hadde passert 13 milliarder, hvorav aksjer sto for 5,5 milliarder, shipping for 4 og eiendom for 3,6. Avisens regnestykkke var basert på en nettogjeld på 2 milliarder som ble trukket fra.

De bokførte verdiene som Blystad selv opererer med pr. 31. desember i fjor er lavere enn Finansavisens markedsjusterte verdianslag. Her er eiendomsdelen verdsatt til knappe 800 millioner, men merverdiene er betydelige.

Den viktigste bidragsyteren bak verdiene ved årsskiftet var undervannsentreprenøren Subsea 7, som er kraftig opp i år. Blystad er dessuten storaksjonær i DOF, som er opp enda mer i år. Familien har i tillegg  truffet blink med Sea1 Offshore, tidligere Siem Offshore, og med aksjepostene i produkttankrederiet Hafnia og i bilskipsrederiet Höegh Autoliners.

Stigende skipsverdier

På Blystads nettside står gruppen oppført med 22 produkt- og kjemikalietankskip, syv containerskip og to plattformforsyningsskip.

VesselsVale verdsetter nå 19 av disse skipene til 404 millioner dollar, opp 66 millioner siden årsskiftet.

Ifølge shippingavisen TradeWinds har han nylig kjøpt tre såkalte feeder-containerskip for nærmere 60 millioner dollar tilsammen.

Indrefiléten i eiendomsporteføljen er Haakon VIIs gate 1, bedre kjent som Thiisgården. Eiendommen ble kjøpt i 2006, angivelig for 820 millioner kroner, og har siden da hatt en voldsom verdistigning. 

B-aksjer

Arne og Marianne Blystads eierinteresser ligger i aksjeselskapet Blystad etter en omfattende reorganisering og utfasing av den gamle Liberia-registrerte konsernspissen Songa Corp. I dag er Blystad Group hovedselskapet,

A-aksjene som ekteparet eier gjennom Blystad AS utgjør vel 9 prosent av Blystad Group. 

Resten eies av parets tre døtre. Deres selskaper sitter med B-aksjer.

Eierne tok i fjor ut et aksjeutbytte på 36 millioner kroner.