<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Sikter mot London-børsen

Den kinesiske motenettbutikken Shein sikter mot børsnotering på London-børsen, ifølge personer som er kjent med saken.

Publisert 11. des. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 292 ord
Article lead
lead
BØRSNOTERING: Kinesiske Shein vurderer en børsnotering på London-børsen. FOTO: Bloomberg

Det kinesiske motenettstedet Shein vurderer en børsnotering på London-børsen, ifølge Sky News som siterer personer med kjennskap til saken.

Verken London Stock Exchange Group eller Shein ønsket å kommentere ryktene.

Styreleder Donald Tang i Shein møtte ledelsen til London-børsen under et besøk til London forrige uke, hvor diskusjonene fokuserte på muligheten for en notering i Storbritannia. Kildene sier at det Singapore-baserte selskapet fortsatt utforsker ulike alternativer.

Shein er verdens største moteforhandler med et årlig salg på 30 milliarder dollar, mer enn både H&M og Zara til sammen. De er kjent for å produsere klær i ekstreme mengde og tempo, basert på algoritmer og datainnsamling fra kundene deres.

Selskapet ble priset til rundt 15 milliarder dollar i 2021, ifølge tall fra PitchBook Data. Ved neste finansieringsrunde i april 2022, ble selskapet priset til 100 milliarder dollar.

Siden har verdsettelsen blitt kuttet med over en tredjedel, ned til 66 milliarder dollar etter den seneste finansieringsrunden i mai i år. 

På salgstoppen i USA

Shein har ingen fysiske butikker, og økte sin markedsandel kraftig i løpet av coronapandemien. En Earnest Research-rapport fra juni i 2021 viste ifølge avisen at Shein hadde nådd salgstoppen i USA for såkalt «fast fashion», foran både H&M, Zara og Forever 21.

Kineserne har spesielt truffet unge amerikanere med det Wall Street Journal omtaler som et «tilsynelatende endeløst og stadig skiftende utvalg av trendy klær til lave priser.»

Suksessen trosser påstander fra såkalte bærekraftige klesfabrikanter som Everlane og Allbirds om at unge forbrukere bryr seg om miljøeffekten av klær, og at «fast fashion» snart er passé.

Shein, som begynte med salg av kvinneklær under merket «Sheinside» i 2008, leverer klær til over 150 land verden over. Mye av klærne kommer fra kinesiske fabrikker, men ingen av dem finner veien til fastlandet i Kina der konkurransen i markedet for billige klær er knallhard.