<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Rally etter gladmelding

Puma venter et betydelig løft i lønnsomheten i fjerde kvartal, og ser ingen grunn til å ta ned 2023-guidingen.

Publisert 24. okt. 2023 kl. 11.20
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 464 ord
LEVERER VEKST: Puma-sjef Arne Freundt. Foto: NTB

Puma la tidligere tirsdag frem et resultat etter skatt på 131,7 millioner euro, eller 0,88 euro pr. aksje, i tredje kvartal. Dette er ned fra 146,4 millioner euro, eller 0,98 euro pr. aksje, samme periode i fjor.

Driftsresultatet (EBIT) gikk fra 257,7 til 236,3 millioner euro, etter at inntektene falt fra 2.354,4 til 2.311,1 millioner euro. I konstant valuta steg derimot inntektene 6 prosent.

Bloomberg-konsensus pekte mot et resultat etter skatt på 135,2 millioner euro og en (valutajustert) topplinjevekst på 5,4 prosent.

Rally i Frankfurt

Samtidig ser sportsutstyrskjempen ingen grunn til å endre guidingen av et driftsresultat på 590-670 millioner euro for helåret 2023. Til tross for dystre utsikter for etterspørselen blant forbrukere, ligger forventningen for fjerde kvartal ifølge rapporten på «sterk forbedring i lønnsomheten» – takket være lavere kostnader til markedsføring, innkjøp og frakt.

«Tallene for tredje kvartal bør roe markedet noe ned etter et par hendelsesrike uker», skriver Jefferies-analytiker James Grzinic ifølge Bloomberg i et notat.

Markedet reagerer med å sende Puma opp mer enn 4 prosent på Frankfurt-børsen tirsdag formiddag. Aksjen falt 10 prosent på én dag tidligere denne måneden på analytikerfrykt for at en sterkere euro (enn i tredje kvartal i fjor) ville tynge inntjeningen.

– Samtidig som markedet stadig opplever en betydelig makroøkonomisk motvind og 2023 er og blir et overgangsår, vokser vi raskere enn markedet, sier Puma-sjef Arne Freundt i en kommentar i rapporten.

USA går tregt

I Adidas var eksempelvis topplinjeveksten 1 prosent (i konstant valuta) på årsbasis i tredje kvartal, ifølge foreløpige tall sluppet i forrige uke.

Valutajustert er EMEA-regionen (Europa/Midtøsten/Afrika) den sterkeste for Puma med 9,9 prosent vekst i tredje kvartal, mot mer beskjedne 4,6 prosent i Asia- og Stillehavsregionen og 2,5 prosent på det amerikanske kontinentet.

– Det største problemet for Puma er at merket ikke står like sterkt i de store markedene – som i USA og Kina. I USA prøver Puma nå å plassere flere av produktene sine i «higher end»-butikker, etter å ha solgt gjennom lavpriskjeder mens selskapet prøvde å bygge merkevarebevissthet der, uttaler Deutsche Bank-analytiker Adam Cochrane til Reuters.

Priskampanjer

Puma selger for det meste gjennom flermerkeforhandlere, og engrosvirksomheten økte salget med 3,1 prosent valutajustert på årsbasis i kvartalet. Salget fra egne butikker og nettsteder steg 17,4 prosent.

– Puma tok hylleplass fra Adidas og Nike da disse trakk seg tilbake fra engrossalg for å fokusere på egne butikker. Men nå som de igjen retter fokus mot engros, er konkurransen intensivert. (...) Puma er et flott selskap, men bransjedynamikken endrer seg for dem, sier UBS-analytiker Zuzanna Pusz til nyhetsbyrået.

Sportutstyrsprodusenter generelt har gått ut med store rabatter for å få bukt med høye lagernivåer, og Puma er intet unntak. Ved utgangen av september var beholdningen av varer over 20 prosent lavere enn på samme tid i fjor, blant annet takket være priskampanjer i USA.