<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Har ikke sett maken på 30 år

Kanye West-bruddet bidro til det første Adidas-underskuddet siden 1992, men den norske toppsjefen Bjørn Gulden hevder sportsutstyrsgiganten nå er på rett vei.

Publisert 13. mars 2024 kl. 10.33
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 541 ord
SÅ RØDT: Adidas gikk i minus i 2023, for første gang siden 1992. Foto: NTB

Adidas la onsdag frem et resultat etter skatt fra videreført virksomhet på minus 58 millioner euro i 2023, mot pluss 254 millioner euro året før. Driftsresultatet falt fra 669 til 268 millioner euro, mens inntektene krympet fra 22.511 til 21.427 millioner euro.

Underskuddet på bunnlinjen er den tyske sportsutstyrsgigantens første siden 1992.

Styret foreslår likevel et utbytte på 0,70 euro pr. aksje for fjoråret, uendret fra 2022.

– Vi er på riktig vei

Den norske toppsjefen Bjørn Gulden bedyrer likevel at selskapet er på riktig vei etter bruddet med Kanye West i oktober 2022 og den påfølgende salgsstansen av den svært lønnsomme Yeezy-joggeskoen.

SKAL SNU SKUTA: Norske Bjørn Gulden. Foto: NTB

«Selv om det ikke på langt nær var godt nok, ble slutten av 2023 bedre enn hva vi forventet tidlig på året. Til tross for at vi tapte en god del Yeezy-inntekter og salgsstrategien var svært konservativ klarte vi å holde topplinjen uendret (valutajustert). Vi forventet et betydelig negativt driftsresultat, men klarte 268 millioner euro», sier han ifølge rapporten. 

Driftsresultatet var faktisk nesten én milliard euro høyere enn guidingen på minus 700 millioner euro som ble gitt i februar i fjor, og beslutningen om å selge ut en betydelig del av Yeezy-restlageret i løpet av andre og tredje kvartal løftet resultatet med rundt 300 millioner euro. I tillegg ble bare en liten del av restlageret skrevet ned, nærmere bestemt med 10-15 millioner euro.

«Med en svært disiplinert go-to-market- og innkjøpsprosess reduserte vi lagrene med nesten 1,5 milliarder euro. Med unntak av USA er lagernivåene sunne overalt», legger Gulden til.

Kanye West-brudd

Bruddet med West kom etter en rekke hatefulle og støtende ytringer fra artisten, og Adidas uttalte i fjor vår at en «betydelig del» av inntektene fra Yeezy-salget ville bli donert til veldedige organisasjoner som jobber for å bekjempe diskriminering og hatefulle ytringer. Selskapet skriver i onsdagens rapport at regnskapet for 2023 ble belastet med engangskostnader på 140 millioner euro tilknyttet donasjoner.

FIKK FYKEN: Artisten Kanye West, kjent som Ye. Foto: NTB

En annen engangseffekt var de 200 millioner euroene som ble satt av til den strategiske gjennomgangen for selskapet i fjor.

Yeezy-effekten slo særlig inn i Nord-Amerika, der (valutajusterte) inntekter falt 16 prosent i fjor. På den positive siden bidro Latin-Amerika med 22 prosents vekst, mens Kina bidro med 8 prosent og den øvrige Asia- og Stillehavsregionen 7 prosents vekst.

Høye lagre vil slå ut i svakere salg i Nord-Amerika også i 2024, men i alle andre markeder ventes salget å «stige betydelig.» For den underliggende virksomheten (eksklusive Yeezy-inntekter) anslår Adidas en (valutajustert) topplinjevekst på rundt 5 prosent i år. 

Driftsresultatet guides til rundt 500 millioner euro. Yeezy-restlageret antas ifølge rapporten å bli solgt til kostpris og vil derfor ikke bidra med noe til driftsresultatet.

Sender aksjen ned

Videre planlegger Adidas å gå tilbake til sin tidligere utbyttepolitikk hvor 30-50 prosent av nettoresultatet deles ut til aksjonærene.

– Ting har åpenbart gått i riktig retning hos Adidas siden Bjørn Gulden tok over. Merkevarens popularitet øker, noe vi også ser av at færre produkter nå må selges med rabatt, sier porteføljeforvalter Thomas Joekel hos Union Investment til Reuters.

Investorene reagerer likevel negativt på rapporten, og aksjen faller onsdag formiddag rundt 2 prosent på Frankfurt-børsen.