Verdien av Sveits' eksport av klokker økte i juli med 1,6 prosent fra samme måned i fjor, viser nye tall fra den sveitsiske klokkebransjens egen forening, FH.
Totalt ble det eksportert sveitsiske ur for 2,2 milliarder sveitsiske franc, tilsvarende 27 milliarder kroner.
Det gir en total hittil i år på 15,2 milliarder sveitserfranc, en nedgang på 2,4 prosent fra tilsvarende periode i fjor.
Antallet ur som ble eksportert i juli, var imidlertid lite endret på 1,4 millioner.
Kraftig økning til USA og Japan
Veksten i juli ble drevet av 11,3 prosents økning i eksporten til USA – det største eksportmarkedet – og en oppgang på hele 25,6 prosent i Japan-eksporten. Eksporten til Saudi-Arabia var dessuten opp 24,8 prosent.
Eksporten til Kina og Hongkong falt derimot kraftig, med nedganger på henholdsvis 32,8 og 19,1 prosent i juli.
Det er sjette måned på rad med kraftig fall i eksporten til de to markedene, ifølge FH.
Ifølge Bloomberg har USA vært det største eksportmarkedet for sveitsiske klokker siden 2021, da det gikk forbi Kina. Det kinesiske markedet er nå også blitt passert av det japanske, ifølge nyhetsbyrået.
Vekst i billigst og dyrest
Dessuten var det sterk vekst for klokker laget av edle metaller, med en økning på 12,6 prosent.
For klokker i stål var det imidlertid et fall på 10,4 prosent i juli.
Klokker med en eksportpris på under 200 franc – 2.450 kroner – hadde en vekst på 13,7 prosent. Ur til over 3.000 franc – 36.800 kroner – hadde en økning på 5,4 prosent.
For segmentene imellom var det imidlertid et fall på 14,4 prosent i juli, målt i verdi.