Saken oppdateres
Nok en gang må konsernsjef Freddy Sobin presentere skrekktall for markedet. Omsetningen fortsetter å falle, margienene er svake og selskapet har dårlig likviditet. Mange hadde spådd en bedring for handelssektoren høsten 2024, men det har aldri materialisert seg. Renten er fortsatt høy og mange aktører sliter. XXL er det selskapet som sliter mest av alle inne sport, og det er få tegn til at trenden skal snu.
Nok en gang må det hentes penger fra eierne. En ny rettet emisjon på 600 millioner kroner, et brolån og forlengelse av lånefasiliteter skal sikre XXL penger nok til å betale regninger og handle varer. Ett av selskapets største problemer det seneste året har vært mangel på varer. Det har rett og slett ikke hatt penger til å handle de varene som selger godt.
– Kvartalet viser svakt topplinjesalg og fall i salget år over år. Det nordiske sportsmarkedet er fortsatt tøft, og det gjelder særlig for Norge og Finland. Der har vi hatt ti kvartaler på rad med negativ vekst, sier Freddy Sobin.
XXL Q3
(Mill. kr) | 3. kv./24 | 3. kv./23 |
Driftsinntekter | 1.837 | 1.982 |
Driftsresultat | −191 | −155 |
Resultat før skatt | −262,0 | −189,0 |
Resultat etter skatt | −165,0 |
Konsensus 2.005,5 Ebitda 168 res før skatt -80
XXL leverte fem kvartaler på rad med negative resultater, og har slitt tungt på flere fronter. Tirsdag var nok en tung dag på Oslo børs da selskapet på det meste var ned mer enn 6 prosent, men endte dagen ned med 1,6 prosent. Selskapet har manglet likviditet til å handle inn nok av varene som selger godt, varelageret består av for mange varer som selger dårlig og XXL har hatt en rekke kampanjeperioder hvor det er solgt varer med lav margin eller tap.
Mye tyder på at det er en kamp mellom storeierne Altor og Frasers Group. Førstnevnte vil helst ut av selskapet, men vil ha opp aksjekursen for å unngå store tap på investeringen. Britene vil ha kursen ned for å sikre seg kontrollen til en så rimelig pris som mulig.
Hele sportsbransjen har hatt det tøft etter euforien under pandemien, men det har gått aller hardest utover XXL. Freddy Sobin har satt i gang tiltak for å få opp lønnsomheten. Det satses mer på egne merkevarer, lite lønnsomme butikker skal legges ned og mange steder vil man redusere størrelsen.