<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Volkswagen tviler på batterisatsing

Volkswagen er i tvil om de vil klare å produserer batterier i stor skala. Nå dropper også bilgiganten en børsnotering av batterivirksomheten.

Publisert 30. jan.
Oppdatert 2. feb.
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 600 ord
Article lead
lead
LABER SPENNING: Europeiske elbilprodusenter opplever skuffende etterspørsel. Nå velger Volkswagen å droppe sine børsplaner for batterivirksomheten. FOTO: REUTERS
LABER SPENNING: Europeiske elbilprodusenter opplever skuffende etterspørsel. Nå velger Volkswagen å droppe sine børsplaner for batterivirksomheten. FOTO: REUTERS

Teslas enorme elbilsuksess tok resten av bilindustrien på sengen. Men det tok ikke mange årene før også de etablerte bilprodusentene begynte å satse. I 2020 ble det kjent at Volkswagen skulle investere over 100 milliarder kroner i året på elbiler.  

Dette ble ytterligere styrket i fjor, da Volkswagen-sjef Oliver Blume skisserte elbilplaner og investeringer for mer enn 120 milliarder euro over de neste fem årene.

STOR VERDIER: Konsernsjef Oliver Blume i Volkswagen har batteriplaner for rundt 225 milliarder kroner. FOTO: BLOOMBERG

«Hver femte bil i 2025 vil ha en helt elektrisk drivlinje», skrev selskapet, som i samme slengen la til at at investeringene i forbrenningsmotorer vil avta fra og med samme år.

For å få til denne overgangen skal Volkswagen investere rundt 20 milliarder euro, eller 225 milliarder kroner, på egen batteriproduksjon. Planen er å bygge to batterifabrikker i Europa og én i Canada. En tysk fabrikk, som skal komme i produksjon i 2025, ligger først i løypa. Deretter skal en spansk fabrikk starte opp i 2026, mens utviklingen av den kanadiske fabrikken fortsatt er i en tidlig fase.

Alltid ha en ulempe

Volkswagens batterisatsing går under navne PowerCo, og allerede i 2022 ble det snakket om å hente inn ekstern kapital og børsnotere selskapet. Tirsdag skriver imidlertid Bloomberg at disse planene er lagt på is. 

Ifølge nyhetsbyråets kilder skyldes dette at etterspørselen etter elbiler, og dermed også batteripakker, er svakere enn ventet. Det henger igjen sammen med at flere land har redusert elbilsubsidiene, at elbiler generelt er dyrere enn tradisjonelle biler og problemer med manglende ladekapasitet i flere land.

Bloomberg hevder i tillegg at Europas største bilprodusent rett og slett er i tvil om de klare å produsere batterier i stor skala til sine elbiler. De tre fabrikkene Volkswagen skal bygge vil forsyne 3 millioner elbiler med batteripakker årlig.

– Spørsmålet er: Kan du produsere konkurransedyktige batterier? Det er uten tvil en eksistensiell risiko, fordi hvis du ikke kan, vil du alltid ha en ulempe, sier HSBC-analytiker Mike Tyndall til Bloomberg. 

I juni sa Thomas Schmall, som er Volkswagens teknologisjef og styreleder i PowerCo, at «alt er en utfordring» når det gjelder batteriproduksjon. Han hevdet at det var utfordrende å finne batterieksperter, sikre seg nok kritiske mineraler og også skaffe utstyr til fabrikkene.

Renault dropper også

Vestens elbilprodusenter opplever også stadig hardere konkurranse fra kinesiske aktører. Da Tesla la frem årstall i forrige uke, sa Elon Musk at kinesiske bilprodusenter vil knuse konkurrentene dersom det ikke innføres handelsbarrierer.

Tøff konkurranse fra Kina var også et av argumentene Renault kom med da de mandag besluttet å droppe planene om en børsnotering av Ampere, som er franskmennenes elbilvirksomhet. Det ble dessuten vist til et krevende marked for børsnoteringer og et skuffende elbilsalg.

I september anslo Renaults-sjef Luca de Meo at en børsnotering av Ampere kunne prise selskapet til opp mot 10 milliarder euro.

Norske batterisatsinger

Det er ikke bare de store internasjonale bilprodusentene som satser hardt på batteriproduksjon. I Norge har mange nye initiativ kastet seg på batteribølge de seneste syv–åtte årene. De mest kjent er Freyr Battery og Morrow Batteries. 

Førstnevnte hadde store planer i Mo i Rana, men der er byggingen av en såkalt gigafabrikk satt på vent. I stedet jobbes det med å skaffe finansiering til en tilsvarende fabrikk i USA. Freyr er børsnotert i USA, der aksjen har stupt den seneste tiden.

Morrow er i ferd med å sette opp en gigantisk fabrikk i Arendal, med produksjonsstart på sensommeren. I Stavanger holder Beyonder på med å utvikle batterier ved hjelp av egen teknologi, mens Elinor Batteries samarbeider med Sintef om å få på plass storstilt batteriproduksjon i Trondheim.