Det svinger i Norsk Titanium, som 3D-printer titandeler til flyindustrien. I vår tok aksjen av på kontrakter med både Airbus og Boeing, før den i juli fikk seg et nytt, kraftig løft etter å ha inngått kontrakt med USAs forsvarsdepartement.
1. august sto aksjen i 4,06 kroner, og hadde da mangedoblet seg siden like før Airbus/Boeing-kontraktene i april, da kursen var under 1 krone.
Men siden har det gått utforbakke, og trenden forsterkes etter onsdagens kvartalsrapport. Aksjen faller 12 prosent til 2,63 kroner på relativt høyt volum, og 2024-oppgangen er dermed nede i bare 6 prosent.
Tar ned guidingen
Kursfallet henger sammen med at selskapet tar ned guidingen.
Som et resultat av forsinkelser med overføring av deler til serieproduksjon, reviderer Norsk Titanium 2024-omsetningen fra 15 millioner til 10-12 millioner dollar. Forsinkelsene forventes også å skyve på tidspunktet for oppnåelsen av målet om årlig gjentakende inntekter (ARR) på 50 millioner dollar fra slutten av 2024 til 2025.
Selve regnskapet viste et driftsresultat på minus 12,9 millioner dollar i første halvår 2024, omtrent på nivå med samme periode i fjor. Omsetningen steg fra 1,1 til 1,3 millioner dollar.
Samtidig brant Norsk Titanium kontanter i et høyere tempo. Gjennomsnittlig «cash burn» var 2,3 millioner dollar på månedsbasis i halvåret, opp fra 0,9 millioner samme periode i fjor. Ved utgangen av halvåret var det også en kontantbeholdning på 23,9 millioner dollar å ta av etter at selskapet utnyttet kursoppgangen tidligere i år til å hente penger.
– Klart til vår fordel
Norsk Titanium fokuserer foreløpig mest på kommersiell luftfart, et marked som ifølge rapporten viste tegn til innhenting i løpet av første halvår.
«Betydelig høyere produksjonstakt for fly er klart til vår fordel, ettersom deler i serieproduksjon forventes å være på alle produserte fly», går det frem av rapporten.
Med utgangspunkt i økt produksjonstakt hos Boeing, Airbus og andre aktører, samt et større antall deler på fremtidige fly, estimerer Norsk Titanium sitt totale adresserbare marked til 13 milliarder dollar årlig. I tillegg kommer mulighetene innen motorer, reparasjon og vedlikehold.
Selskapet hevder også å gjøre fremskritt i forsvars- og industrimarkedene, som hver representerer et totalt adresserbart marked på 5 milliarder dollar årlig.
«Disse markedene fortsetter å vokse i et sunt tempo», heter det i rapporten.