<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Økte inntekter, men svekket resultat

Kartongprodusenten Elopak kan melde om rekordinntekter. Likevel svekket resultat seg mot samme kvartal i fjor.

Publisert 30. okt.
Oppdatert 30. okt.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 331 ord
LA FREM TALL: Adm. dir. Thomas Körmendi i Elopak. Foto: Iván Kverme

Saken oppdateres

SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 9.00

Emballasjeprodusenten Elopak la onsdag morgen frem tallene for tredje kvartal. 

Selskapet presenterte et resultat før skatt på 17,2 millioner euro, tilsvarende vel 204 millioner kroner. I tilsvarende kvartal året før endte selskapet med et resultat før skatt på 26,7 millioner euro.

Inntektene landet på 292,8 millioner euro, i overkant av 3,47 milliarder kroner. Det er en økning fra 283,5 millioner euro i samme periode året før og inkluderer en organisk vekst på 3,6 prosent.

Ifølge selskapet er omsetningstallet i tredje kvartal rekordhøyt, og veksten kommer fra økt salg av selskapets Pure-Pak-kartonger i markedene i Europa og USA.

– Jeg er glad for å se at vi fortsetter å levere lønnsom vekst gjennom ny virksomhet og økt markedsandel på tvers av våre kjernemarkeder, samt sterkt salg av fyllemaskiner, sier selskapets toppsjef Thomas Körmendi.

Dobler kapasiteten

I tredje kvartal har Elopak også besluttet å investere 25 millioner dollar i en ny produksjonslinje i USA, som vil doble selskapets produksjonskapasitet ved anlegget hvor den nye linjen skal bygges.

– Vi starter produksjonen i løpet av første halvår neste år. Investeringen er direkte utløst av den sterke etterspørselen etter våre løsninger, sier Körmendi.

Driftsresultatet ble 26,6 millioner euro, en nedgang fra 30,4 millioner i samme kvartal i 2023.

Resultatet etter skatt ble 15,5 millioner euro, ned fra 19,4 millioner for ett år tilbake.

Anbefaler kjøp

Elopak, som har vært på Oslo Børs siden 2021, utvikler, produserer og selger kartongemballasje for melk, juice og vaskemidler under blant annet varemerket Pure-Pak. Selskapet er tredje største aktør innenfor denne bransjen globalt. Målsetningen til selskapet er å tilby andre emballasjealternativer enn plast.

Seks analytikere som dekker kartong-aksjen anbefalte kjøp av aksjen før dagens resultatpresentasjon, én har en holdanbefaling, mens ingen mener aksjer bør selges.

En av dem som mener aksjen bør kjøpes er Carnegie-analytiker Robin Santavirta. Sist uke hevet han kursmålet for Elopak fra 44 til 51 kroner.

Kjøp anbefaler også Arctic Securities-analytiker Jeppe Baardseth. Han hevet nylig sitt kursmål fra 50 til 55 kroner.