<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Gigantbot til Freia-eier

Selskapet Mondelez er ilagt en bot på 3,7 milliarder kroner. Selskapet eier en rekke merkevarer, deriblant Freia.

Publisert 23. mai
Oppdatert 23. mai

Mondelez inngikk konkurransebegrensende avtaler med distributører for å dele opp markeder og holde prisene høyere, skriver E24.

EU-kommisjonen har konkludert med at Mondelez ved flere tilfeller utnyttet sin markedsposisjon mellom 2015 og 2019. Blant annet stanset de tilførselen av enkelte sjokoladeprodukter i Nederland for å forhindre at de ble importert inn i Belgia, der Mondelez solgte produktene til høyere priser.

Boten ble redusert med 15 prosent etter at selskapet samarbeidet med kommisjonen og erkjente feil, ifølge EU-kommisjonen.

E24 har vært i kontakt med Erik Lødding i Mondelez' kommunikasjonsavdeling i Norden og spurt om saken har noe med det norske markedet å gjøre. Han viser til Mondelez Internationals offisielle uttalelse.

– Avgjørelsen går på historiske, isolerte tilfeller, og de fleste har opphørt eller blitt løst i god tid før kommisjonens etterforskning, heter det i uttalelsen.

Mange av tilfellene var relatert til tradere og det som ofte var sporadiske engangssalg, samt småskala-distributører, ifølge Mondelez.

– Dette saken er ikke representativ for hvem vi er og den sterke kulturen vi har for etterlevelse, skriver selskapet.

De tok høyde for boten i regnskapet for 2023.

(NTB)