<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 5. mai 2022 kl. 20.00
Oppdatert 8. mai 2022 klokken 08.49
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 457 ord
Jon H. Stordrange, adm. direktør i NHO Transport. foto: ntb

Et absurd mas mot elbilene

Først nå, når elbilandelen er blitt meget stor, grines det over at elbilene «legger beslag på veier og parkering, som andre kjøretøy.» New science?

Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen 29. april 2022.

For å redde Oslopakke 3 og utbyggingen av den nye Fornebubanen, må elbilistene betale mer i bomringen fra september i år, og taksten vil bli ytterligere satt opp senere. Milliardene vil rulle.

Man skulle tro det er mulig å planlegge og bygge en ny jernbane (eller T-bane) uten å måtte bruke elbilene som salderingspost, men det er det ikke.

Tvert imot kommer det nye angrep på bruken av elbiler i Oslo og omegn og de fordeler elbilen har hatt. Sist ut er NHO Transport ved adm. direktør Jon H. Stordrange og næringspolitiske sjef i NHO Transport Jofri Lunde.

At det er billigere å bruke egen elbil enn å reise kollektivt, er feil

Vi har selvfølgelig ingen motforestillinger til at elbilfordelene blir debattert (det er lett å si at de har vært romslige, men de har da også gitt gode resultater), men Stordrange og Lunde driver ren demagogi med lettvintheter.

Deres hovedbudskap er at «å kjøre egen bil kan ikke være billigere enn å ta bussen.»

Bakteppet her er at myndighetene under pandemien oppfordret oss til å unngå buss og andre kollektive transportmidler, for heller å kjøre bil. Nå ser man at mange av dem som forsvant fra bussene, fortsetter med bruk av egen bil. For å endre dette vil de ta elbilistene.

Men påstanden om at det er billigere å bruke egen elbil enn å reise kollektivt, er feil.

Tar man med ordinære avskrivninger og service på en elbil, eller en ordinær bil, er det selvfølgelig dyrere med bil enn med buss og trikk. At bilistene tar denne merkostnaden skyldes ganske enkelt at det å gå, sykle eller reise kollektivt ikke er mulig eller aktuelt.

Hvis de to NHO-direktørene beveger seg litt rundt i Oslo (gjerne syklende) vil de se at det er en stor biltrafikk, og folk kjører ikke rundt for moroskyld. Det er fint å arbeide for en høyere kollektivandel, men det er enda bedre å forstå hvorfor en så stor andel av de reisende faktisk bruker bil.

Parhestene Stordrange og Lunde skriver i Aftenposten at «eier du en bensin- eller dieselbil, lønner det seg å la bilen stå i garasjen når du skal på jobb i Oslo. Det gjør det ikke hvis du eier en elbil.» For å nå denne konklusjonen må de ha glemt kapitalkostnaden og avskrivninger. Kanskje ligger det noen marginalkostnadsbetraktninger til grunn, men det er for tynt når de nå vil skvise elbilistene for å fylle bussene.

Først nå, når elbilandelen er blitt meget stor, grines det over at elbilene «legger beslag på veier og parkering, som andre kjøretøy.»

New science?

Elbilfordelene vil gå ned, eller bli fjernet, men det er provoserende at en håpløs feilkalkulering og elendig prosjektoppfølging på Fornebubanen skal salderes med elbilpasseringer i bompengeringen.

( For ordens skyld: Redaktøren har ikke elbil)