<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 28. juli 2022 kl. 20.00
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 441 ord
Foto: Magnus Rørvik Skjølberg

Gratis trikk? Nei takk!

Såkalt gratis trikk, buss eller bane er ikke løsningen.

Det vil aldri være gratis å reise kollektivt, med buss, trikk, T-bane eller tog.

Dekkes ikke investeringer, drift, personal og pensjoner av billettinntekter, må kostnadene dekkes av skatteinntekter i kommuner, fylkeskommuner og staten. Alle må med.

Likevel, med jevne mellomrom kastes forslaget om gratis kollektivtransport frem, og i flere land har gratis kollektivtransport vært prøvd ut.

Det siste store forsøk kommer fra Tyskland. For å kompensere innbyggerne for stigende energi- og bensinpriser, samt bidra til et bedre miljø og hjelpe lavinntektsgruppene, er det innført en 9 euro-billett (ca 90 kroner) som kan brukes i tre måneder på alle kollektive transportmidler over hele Tyskland. Det er vel det nærmeste man kommer gratis, hvis man reiser noen ganger hver dag. Og tyskerne reiser, over alt og i alle retninger. Problemet er at det er flere delmål som skal oppnås, og allerede ser man at det vil bli utrolig kostbart.

Såkalt gratis trikk, buss eller bane er ikke løsningen

Når det gjelder det mange ønsker, at bilistene skal parkere bilene og reise kollektivt for å bedre miljø og klima, så skriver kommentatoren i Aftenposten, Christina Pletten, at eksperimentet i Tyskland «har vært en dundrende suksess. Over 20 millioner ekstra billetter ble solgt bare i juni.» 9 euro-billetten har hatt en tydelig effekt på bilbruken i sommer, hevder Pletten.

Dessverre er dette helt feil. Der Spiegel, som vi stoler mer på enn Pletten, skriver 25. juni at billigbilletten som klimatiltak, er en «flopp» fordi bilistene ikke går på lokketilbudet.

«Som klimaredder har tiltaket feilet enormt.»

Altså ikke snakk om en dundrende suksess der.

Det er selvfølgelig ikke et mål, i Tyskland eller i Norge eller i andre land, at folk skal reise mer. At man skal ta trikken til butikken flere ganger om dagen eller besøke bestemor eller dyrehagen hver dag. Eller bruke nesten-gratis togbilletter som feriemål. Frem og tilbake mellom München og Hamburg.

Vi kan håpe på at nesten gratis buss eller trikk vil få flere til å la bilen stå, men det skjer ikke i Tyskland nå. I Hamburg, Kassel, Frankfurt, Leipzig, som man har data fra, er det i rushtiden like mange biler som i mai i år.

En riktig flopp. Og det selv om bensinprisen er høy.

Faren ved å feiltolke tallene fra en prøveordning som i Tyskland, er at kollektivtilbudet blir feildimensjonert og at utgiftene går til himmels. Og så lenge det er mangler i velferdsstaten må alle velferdsoppgaver, enten det er innen helse, skole eller transport, konkurrere om midlene og det må prioriteres.

Såkalt gratis trikk, buss eller bane er ikke løsningen. Det vil garantert øke trafikken på alle de kollektive transportmidlene, men til hvilken nytte, hvis publikum bare hopper på og av, mellom kjøpesentrene.

Som inntektsutjevnende tiltak. Kanskje. Som klimaløsning. Nei.