<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
RØRINSPEKSJON: Johnny Jørgensen hos Arnkværn og Wastewater-gründer André Martinsen. Foto: Iván Kverme

– Folk ringer til oss og gråter. Det er en traumatisk opplevelse

En kjeller full av vann eller avløpsvann som kommer opp av sluket krever full uttrykning. André Martinsen har bygget en landsdekkende kjede av spylebiler, der totalmarkedet er rundt 4 milliarder kroner.

Publisert 14. okt. 2022 kl. 17.30
Oppdatert 18. okt. 2022 klokken 17.27
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 905 ord

Wastewater AS

 

Navn: André Martinsen (30).

Forretningsidé: Å forenkle en bransje som er usynlig for de fleste.

Ambisjon: Omsette for 400 millioner kroner.

Finansiering: 1 million kroner i egenkapital.

Eiere: VA 365 Holding ved Ole Kristian Qvale (95%) og gründeren (5%).

– Folk ringer til oss og gråter. Det er en traumatisk opplevelse å oppleve at kloakken kommer opp av sluket, sier André Martinsen og legger til at av alle registrerte vannskader i fjor skyldes 30 prosent vann med tilbakeslag. Tall fra Finans Norge viser at forsikringsselskapene betalte ut over 1 milliard kroner årlig for denne type skader.

– Hvis du ringer en rørlegger, har ikke de utstyret som er nødvendig i slike situasjoner. Rørene må åpnes og spyles rene. Hvis det ikke er åpenbare grunner for tettingen må de deretter inspiseres med et rørinspeksjonskamera.

– Det er vel helt vanlig å ringe en rørlegger hvis for eksempel vasken på badet er tett?

– Ja, og kanskje holder det med avløpsåpner og/eller en stakefjær i slike situasjoner. Poenget mitt er at det er behov for folkeopplysning. Bransjen vi bokstavelig talt opererer i, er usynlig for de fleste.

BRUKER UNDERLEVERANDØRER: Wastewater-sjef André Martinsen eier ikke selv biler og utstyr. Foto: Iván Kverme

Bransjen han sikter til, er spyle- og sugebransjen. Selv var han på god vei inn i en annen bransje, nemlig som flymekaniker.

– Men det viste seg at flymekanikerlinjen på videregående ble for vanskelig for meg. Pensumet var på engelsk og krevde alt for mye. Jeg var allerede skolelei.

Fant sin hylle hos Norsk Gjenvinning

Unge Martinsen fikk da jobb som kundekonsulent i Norsk Gjenvinning, og fant seg raskt til rette. Han steg i gradene og ble etterhvert daglig leder for sug- og spyleavdeingene i Oslo og Drammen. For tre år siden ble han driftsansvarlig for Norsk Gjenvinning Oslofjord, med ansvar for logistikk, kundesenter og kjørekontoret, og en omsetning på 200 millioner kroner.

Totalmarkedet er på rundt 4 milliarder kroner i Norge, og vår ambisjon er å få 10 prosent av dette markedet

– Det har vært min skole, men da det ble omstruktureringer i Norsk Gjenvinning ble jeg dyttet i alle bauger og kanter, så etter ti år sa jeg takk for meg for å bygge mitt eget. Jeg kan sug- og spyletjenester, og jeg ville gjøre det enklere for sluttbrukerne. Med inspirasjon fra Cutters og Hotels.com startet vi Wastewater for å digitalisere vann- og avløpsbransjen. Ingen av de tre store aktørene i Norge har hatt fokus på digitalisering.

Med seg på investorlaget har Martinsen med seg Ole Kristian Qvale i VA 365 Holding AS.

Hvordan jobber dere?

Gründeren kommer med et typisk eksempel: Klokken er 22:30 og det kommer vann opp av sluket i kjelleren. 95 prosent ringer da en rørlegger.

– Men de har ikke utstyr for høytrykksspyling eller rørinspeksjon og annet nødvendig utstyr for slike tilfeller.

– Hva skjer hvis de heller ringer dere?

– De kommer i kontakt med en saksbehandler som følger kunden hele veien. Vi lager et prosjekt og sender en bestilling til en av våre underleverandører som for eksempel Arnkværn. Når operatøren er ute, tar de bilder, gjennomfører en rørinspeksjon og rapporterer hva som har skjedd og hvorfor. Vi lager også en skaderapport til forsikringsselskapet dersom de er oppdragsgiveren, og vi informerer sluttkunden hele tiden om hva som skjer.

– Dette høres ut som en lang prosess hvis vannet flommer i strie strømmer innendørs…

– Nei, hjelpen kommer fort for å minimere skadene. Vi er de eneste i Norge som er landsdekkende, og kommer vi ikke før det er gått to timer, blir det avslag i prisen, sier Martinsen, som legger til at de ikke eier hverken biler eller utstyr, men har utviklet plattformen og tjenesten med bruk av prekvalifiserte underleverandører. Nå er de også i dialog med forsikringsselskaper for å utvikle tjenesten videre, slik at forsikringskundene kan ringe rett til Wastewater og slippe omveien med en av forsikringsselskapenes takstmenn.

Når rør blir advokatmat

Martinsen har sett flere tette avløpsrør enn de fleste, og peker på at alle eldre hus og leiligheter ville avdekket overraskende mye med en rørinspeksjon. Rørene ruster, røtter gror seg gjennom skjøtene og rørene kan også sprekke, avhengig av hva slags materiale de er laget av.

– Det som skremmer meg, er hvorfor det ikke er pliktig å kontrollere avløpsrør når du skal selge et hus. Jeg har to saker gående nå som er blitt advokatmat. Den ene er et par som nylig har kjøpt et hus, så ble avløpet tett. Ikke lenge etterpå ble det tett igjen. Det viser seg at det er et brudd i røret, og da må hagen graves opp. Med rørfornying kommer regningen til å lande et sted mellom 200.000 og 400.000 kroner, og det dekker ikke forsikringen. Regningen går til de nye huseierne. Mitt tips før du skal selge: ta en rørinspeksjon. Ingen vet hvordan rørene ser ut før noen har vært inne med et kamera, sier Wastewater-gründeren og fortsetter:

– Det burde være mer informasjon der ute om tilstanden på rør. I Oslo renner 40 prosent av vannet ut i grunnen fordi vannrørene sprekker. Det er et enormt vedlikeholdsbehov også på de offentlige rørledningene, sier oslogutten.

I fjor omsatte Wastewater for 6 millioner kroner. I år vil omsetningen bikke 20 millioner kroner.

– Totalmarkedet er på rundt 4 milliarder kroner i Norge, og vår ambisjon er å få 10 prosent av dette markedet. Når løsningen er fullt ut standardisert og alle forsikringsselskapene er med på laget, skal vi rulle dette videre ut til Sverige og Finland.

Lørdag
Gründerintervjuet