<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fra arbeidsledig til utsiktsvilla på to år

Synnøve Sorthe bygget en kule av en nettbutikk rettet mot kvinner midt i livet, med overskudd i første driftsår.

Publisert 14. okt. 2022
Oppdatert 20. okt. 2022
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 732 ord
Article lead
lead
UTSIKT: Da rekkehuset ble for trangt kjøpte like godt Synnøve Sorthe en av Ålesunds flotteste villaer.
UTSIKT: Da rekkehuset ble for trangt kjøpte like godt Synnøve Sorthe en av Ålesunds flotteste villaer.

12. mars 2020 kjørte Synnøve Sorthe ut av Oslo på vei til Ålesund i en nyinnkjøpt Volvo. Sorthe hadde profesjonalisert konseptet VIP-jentekvelder, som var blitt et landsdekkende arrangement. Med pandemien ble livsgrunnlaget borte over natten. Volvoen gikk som en kule, mens inntektene gikk mot bråbrems.

– Jeg fikk litt panikk der jeg satt i bilen. Jeg visste at jeg måtte legge en plan, sier Sorthe.

Å melde seg arbeidsledig var ikke noe alternativ. Denne høsten feirer hun 35 år som gründer. Eventyret startet i 1987 da hun etablerte Piaf Modeller. I lokalavisene blir hun omtalt som modellmamma. Hun har drevet modellskole og jobbet som fotograf. Etterhvert begynte hun å arrangere VIP-jentekvelder i hele Norge. Dette var hovedaktiviteten da Norge stengte ned våren 2020. Hun måtte sette ned inntekten til null hos Skatteetaten.

Sorthe hadde en liten nettbutikk som mest fungerte som en støtte til arrangementene hun levde av. Det var ikke rare greiene, omsetningen i nettbutikken var på noen få hundre tusen i året. Men hun kunne mer enn de fleste om skjønnhetspleie.

– Jeg begynte å lage ærlige og åpne småhistorier til sosiale medier. Jeg la ut korte filmer av meg selv med mårrafjes, morgenkåpe og en kaffekopp. Så tok jeg opp temaet om hvordan man på en enkel måte kunne bli en bedre utgave av seg selv. Hvordan man kunne sminke seg for å føle seg litt bedre. Her er det ingen botox, det er viktig. Kun sminke.

Sorthe traff tydeligvis en nerve der ute.

– Folk satt hjemme og var redd og deprimert. De trengte litt oppmuntring. Det oppsto et samhold rundt de historiene jeg delte.

RAKETTVEKST: Synnøve Sorthe sto på bar bakke. På under et år skapte hun en superlønnsom nettbutikk. Foto: Privat

Millionbedrift

Det rant inn med følgere i sosiale medier samtidig som salget begynte å tikke å gå. Varelageret ble fylt opp med kremer og sminke. Etterhvert også med noen kleskolleksjoner.

Regnskapet for selskapet Shop By Sorthe viser at det gikk fort i svingene etter at den første panikken hadde lagt seg. Bedriften omsatte for 32 millioner kroner i 2021. Resultat før skatt lød på 6 millioner kroner. I oppstartsåret!

Hun gjør alt selv. Lager nettsider, tar bilder, står for innkjøp og pakker varene.

I dag har nettbutikken Secrets by Synnøve Sorthe 19.400 følgere på Facebook. I tillegg er det stor aktivitet på andre plattformer.

– Jeg kan følge med på aktiviteten i nettbutikken via en app. Akkurat nå er det 19 kunder inne.

– Det hender jeg er inne på Proff og titter på nettbutikker som ligner på min egen. Når jeg ser at de har 20 til 30 ansatte og veldig mye kapital bundet opp i varelager, da tenker jeg at her burde de gjort ting annerledes. Samtidig prøver jeg å lære av de som gjør det bra.

Det første året var det et ordinært rekkehus i Ålesund som fungerte som bolig og hovedkvarter, kontorlokaler og lager. Alt startet på et lite campingbord i gangen. Det ble fort trangt. Men Sorthe visste råd. Etter at pengene begynte å renne inn kjøpte hun et stort hus med utsikt til fjorden. Det fungerer i dag både som scene for videoene hun lager og som lokaler for bedriften. Huset kostet 12 millioner kroner, ifølge tinglysningen.

– Herfra driver jeg nettbutikken og lager innhold. Når man jobber nesten døgnet rundt er det praktisk å ha kort vei til jobben.

– Se der, nå er det 30 kunder inne og handler.

FULL RULLE: Slik ser lageret ut når man vil ha lave kostnader. Foto: Privat

Litt motbakke

Men 2022 har ikke levert den samme rakettveksten som i 2021.

– Etter at verden åpnet opp igjen har det vært litt nedgang. Omsetningen for i år vil være rundt 20 prosent under fjoråret.

– I år har jeg gått inn i en tenkefase og roet litt ned. Jeg ønsker å bruke mer tid på hver kunde og se hvordan jeg kan utvikle kundene.

Men hun har på ingen måte tenkt til å sette på bremsene.

– Jeg har opprettet et holdingselskap, så det mangler ikke på planer fremover.

– Hvor mange kunder er inne nå?

– Nå har det falt til 14.

– Jeg tror folk har tillit til meg. Jeg lager innhold som folk forstår og blir inspirert av. Det er tilpasset voksne og er enkelt og jordnært. Og ikke minst er det viktig å ikke være selvhøytidelig. Jeg kan fortelle følgerne at det kanskje er lurt med litt ekstra sjokolade. Det kan fylle ut linjene. Det liker de.

Lørdag
Reportasje