<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Avbestillinger truer restaurantbransjen

Antall restaurantgjester som ikke dukker opp når de har bestilt bord eller som avlyser i siste øyeblikk, øker. Det påfører restauranter tap. For noen kan det betyr kroken på døren.

Publisert 22. juli 2023 kl. 11.44
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 401 ord
TOMT BORD: Når gjestene avbestiller en bordreservasjon i siste øyeblikk eller bare lar være å møte som avtalt uten å gi beskjed, koster det restauranteiere mye penger. Foto: DREAMSTEAM

Restaurantbransjen merker stadig oftere at kunder dropper sitt planlagt besøk, og det uten å gi beskjed om det på forhånd.

Det taper restauranten på, som ender opp med ledige bord andre gjester kunne fått.

En undersøkelse som Barclaycard Payments har gjort hos 200 restauranter i Storbritannia, viser en økning på 40 prosent av gjester som ikke gir beskjed og møter som avtalt

Avlyser like før

Antall gjester som faktisk tar kontakt og avbestiller, har økt med 35 prosent, fra forrige gang en lignende måling ble gjennomført. Av dem gir 60 prosent beskjed mer enn ett døgn før besøket.

Å avbestille er bedre enn å ikke møte opp uten å gi beskjed. Men en tredel av restaurantene som deltok i undersøkelsen, fortalte at de får avbestillinger mindre enn én time før tidspunktet for bordbestillingen.

Det er for kort tid å finne nye gjester som kan fylle bordet for kvelden.

Prisen for én avbestilling

De mange avbestillingene og gjester som ikke møter uten å gi beskjed, koster restaurantbransjen store summer.

Når et bestilt bord står ledig, har restauranten kanskje avvist andre kunder som ønsket bordet.

Ifølge rapporten var snittapet for en restaurant som opplevde avbestillinger i siste liten, 89 pund. Det tilsvarer rundt 1.150 norske kroner.

Kostnadene restaurantene påføres er blant annet knyttet til råvarer man ikke får tilberedt og solgt, og at man har flere ansatte på vakt enn det man strengt tatt behøver for å ta seg av kveldens gjester. 

Ifølge Barclaycard, som tilbyr løsninger for å belaste kunder som ikke møter et straffegebyr, så er det kun 34 prosent av de spurte restaurantene som krever kredittkortdetaljer av kundene ved bordbestilling. 

De får i snitt 29 pund i kompensasjon for bordbestillinger som bare renner ut i sanden.

Selv om beløpet bidrar med litt penger i kassen, så dekker det likevel ikke det faktiske tapet til restauranten.

34 prosent av de spurte restaurantene opplyser at de vurderer å innføre et gebyr for gjester som ikke møter eller som avbestiller for sent i forhold til bordbestillingstidspunktet.

Noen vil slutte

24 prosent av de spurte restaurantdriverne, sier at gjester som ikke møter som avtalt, er den største bransjeutfordringen for dem for tiden.

Og gjester som ikke dukker opp som avtalt, tærer også på restauranteiernes ønske om å drive.

18 prosent av de spurte i undersøkelsen sier de mange avbestillingen de har opplevd, har ledet dem inn på tanken om å legge ned driften.

En grunn til at antall avbestillinger øker, skyldes trolig økende inflasjon og renteutgifter for husholdningene, skriver Barcleycard Payments i en pressemelding.