Kinesiske HiPhi Z knuste konkurrentene på rekkeviddedagen i NAFs rekkeviddetest vinterstid, som går under navnet El Prix.
– Tesla har dominert rekkeviddetestene våre siden 2020. I dag ble faktisk Tesla Model 3 slått ned i støvlene på rekkevidde av HiPhi, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
HiPhi er et ukjent merke for de fleste, og Finansavisen kunne i november avsløre at de ikke har solgt én eneste bil i Norge. Siden den gang har det imidlertid blitt solgt en håndfull norskregistrerte HiPhi Z. Prisen kan ha noe med det lave salgstallet å gjøre: du må nemlig ut med den nette sum av 1.110.000 kroner for at rekkeviddemonsteret skal bli ditt.
Kjell-Arne Wold, Europa-sjef for HiPhi, forteller til Motor at bilen har seks seter, hvorav fire har massasje. Den finnes også i en 4-seters versjon, med champagnekjøleskap, til en pris på rundt 1.165.000 kroner.
Minst avvik viktigst
HiPhi Z har en offisiell rekkevidde på 555 km. Tesla Model 3 har på sin side 629 kilometer på papiret – lengst av alle bilene NAF testet – og 74 kilometer lenger enn sin kinesiske konkurrent.
– Likevel kjørte HiPhi 81 kilometer lengre enn Tesla Model 3 i rekkeviddetesten i dag. Bilen kjørte nesten like langt som oppgitt rekkevidde. Da den var tom for strøm hadde den kjørt 522 kilometer, 6 prosent kortere enn oppgitt WLTP-rekkevidd, sier Sødal.
NAF fokuserer i sin rekkeviddetest på den bilen som leverer minst avvik sammenlignet med den offisielle rekkevidden.
– Her var HiPhi klart best i dag, sier Sødal.
Tesla Model 3 kom seg ikke engang inn på topp 3-listen over bilene som kom seg lengst. Se listen nedover i saken.
Ladehastighet også viktig
Vel så viktig som rekkevidde er ladehastighet. Det skal testes av NAF i dag, torsdag 1. februar.
– Vi er spente på hvordan dagens rekkeviddekonge, HiPhi, klarer seg på ladetesten. Ryktene sier at den lader litt sakte, sier NAF-rådgiveren.
Under testen var det mellom minus 2 og minus 10 grader. Med uværet Ingunn på vei nordfra ble det vindfullt utover ettermiddagen. Bilene måtte snu i området ved Enden ved Atnsjøen i Stor-Elvdal.
I årets vinter-El Prix var det med en rekke familiebiler. Med et par unntak, hadde familiebilene lavt avvik fra den offisielle rekkevidden. Blant topp tre av familiebilene lå rekkeviddetapet mellom 12,5 og 13,8 prosent, ifølge NAF.
Resultater fra testen
Topp 3 rekkevidde budsjettbiler
MG4 Trophy Extended Range: 400 kilometer (differanse WLTP: minus 23,2 %)
BYD Dolphin: 339 kilometer (differanse WLTP: minus 20,6 %)
Peugeot e-308: 297 kilometer (differanse WLTP: minus 27,4 %)
Topp 3 rekkevidde familiebiler
Nio EL6: 456 kilometer (differanse WLTP: minus 13,8 %)
Xpeng G9: 452 kilometer (differanse WLTP: minus 13,1 %)
Kia EV9: 442 kilometer (differanse WLTP: minus 12,5 %)
Topp 3 rekkevidde mellomklasse-biler
Nio ET5 Touring: 481 kilometer (differanse WLTP: minus 14 %)
Hyundai Ioniq 6: 468 kilometer (differanse WLTP: minus 23,8 %)
BMW i5: 444 kilometer (differanse WLTP: minus 12,2 %)
Topp 3 rekkevidde premium-biler
HiPhi Z: 522 kilometer (differanse WLTP: minus 5,9 %)
Lotus Eletre: 465 kilometer (differanse WLTP: minus 12,3 %)
BMW i5: 444 kilometer (differanse WLTP: minus 12,2 %)
Rettelse: Finansavisen skrev at HiPhi ikke har solgt en eneste bil i Norge. Det stemte da Finansavisen sist skrev om selskapet, men korrekt nå er at HiPhi har solgt en håndfull norskregistrerte biler.