Volvo Cars økte salget med 13 prosent i mai, løftet av sterk utvikling i Europa og for den mindre el-SUV-en EX30, melder den svenske bilprodusenten onsdag. Måneden før hadde Volvo Cars en salgsvekst på 27 prosent. I mars var veksten på 25 prosent.
Totalt solgte selskapet 68.034 biler globalt i løpet av mai. De elektrifiserte modellene – de helelektriske bilene og plugg-inn-hybridene – sto for nær halvparten, med 32.768 totalt.
Salget av helt elektriske Volvoer var på 17.064, en vekst på 58 prosent fra mai i fjor. Disse utgjorde 25 prosent av det totale salget i måneden som gikk. EX30-salget endte på 11.035.
Den mest solgte Volvoen i mai var imidlertid Volvo XC60.
Ligger an til å nå målet
Så langt i 2024 har Volvo Cars nå solgt 316.559 biler verden rundt, 15 prosent flere enn på samme tid i fjor. Til sammenligning endte totalen på 708.716 i fjor.
Björn Annwall, kommersiell direktør og visekonsernsjef i Volvo Cars, sier i en kommentar at tallene beviser selskapets fremskritt mot målet om en salgsvekst på minst 15 prosent i 2024.
Europa størst
Europa er forøvrig Volvo Cars' klart største marked, med cirka halvparten av salget. I mai hadde selskapet en europeisk salgsvekst på 27 prosent til 33.252 biler, drevet av en 60 prosents vekst for de helelektriske modellene.
I Kina var det imidlertid en salgsnedgang på 1 prosent til 13.934 biler, tross en 140 prosents vekst for helt elektriske biler. I USA falt salget 5 prosent til 10.153 biler, tross en salgsvekst på 113 prosent for plugg-inn-hybridene.
I resten av verden hadde Volvo Cars en vekst på 15 prosent til 10.695 biler.
Volvo Cars-aksjen stiger rundt 2 prosent på salgsoppdateringen. Det gir en kursoppgang hittil i 2024 på drøyt 17 prosent.
Selskapets største eier er kinesiske Geely Holding.