I løpet av 2023 opplevde det norske Porsche-markedet en dramatisk vending. Ifølge Bilnytt.no rapporterte Porsche-nettverket, som inkluderer både importør og forhandlere, et samlet årsresultat på minus 223 millioner kroner.
Av dette tapte importøren Porsche Norge 40 millioner. Hedins Porsche-forhandlere tapte 28 millioner, mens Autozentrum hadde et tap på hele 154 millioner kroner fra sine Porsche-forhandlere.
Nedgangen er betydelig sammenlignet med de positive tallene fra året før. I 2022 oppnådde den norske Porsche-importøren og forhandlerne et samlet overskudd på 281 millioner kroner.
Det betyr at aktørene til sammen har hatt en resultatnedgang på hele 504 millioner kroner på ett år.
Nedgangen på en halv milliard kroner i fjor skyldes en brå nedtur for Taycan-salget. I 2022 ble det solgt nesten 2.000 Taycan i Norge, mens i 2023 var tallet redusert til om lag 300. Det tilsvarer en nedgang på over 80 prosent.
Årsaken til fallet i Taycan-salget kan i stor grad tilskrives et utfordrende marked, drevet av høyere renter og økte avgifter på elbiler med priser over 500.000 kroner, noe som igjen bidro til å sende nybilprisene i været.
Skuffende første år
Porsche tok selv kontroll over bilimporten i Norge kort tid etter.
Porsche Norge opplevde en betydelig økonomisk nedtur, og det første driftsåret endte med et årsresultat på minus 40 millioner kroner, en nedgang på 215 millioner kroner, fra et overskudd på hele 174 millioner kroner året før.
Selskapet betalte i tillegg 90 millioner i en forskuddsbetaling til Autozentrum Holding for å overta 75 prosent av Autozentrum Sport og importen av sitt eget varemerke i Norge, ifølge Bilnytt.no.
Hittil i 2024 ligger Porsche-registreringene 44 prosent foran fjoråret.