<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
KUN ETT SETE: For å spare vekt har hydrogenrallybilen Pioneer 25 kun ett sete, med Hedda Hosås (23) bak spakene. Foto: Colin McMaster

Hedda (23) tester hydrogenbil for gjengen bak Formel E

MOTORSPORT: Hedda Hosås fra Voss har i vår og sommer vært testfører for den hydrogendrevne rallybilen som blir standarden i nye Extreme H.

Publisert 16. aug.Oppdatert 18. aug.
Lesetid: 6 minutter

Elbil-rallymesterskapet Extreme E utgår og erstattes av Extreme H i 2025. Hedda Hosås som steppet inn og kjørte ett løp for McLaren i Chile i desember i fjor, er den første kvinnelige testføreren av den nye rallybilen. I PR-materialet for det nye mesterskapet er det tre store bilder av den norske jenta, i kjøredress og hjelm, til påskriften «Introducing Extreme H – Racing’s New Frontier».

Det er første gang en norsk racerfører fremmes slik. Brenselet som benyttes er hydrogen lagret på 50-liters tanker. Når hydrogengassen reagerer med oksygen i luften, dannes elektrisitet for bilens to elmotorer; 200 kW foran og 200 kW bak, som gir permanent firehjulsdrift og en totaleffekt på 544 HK. 

LANSERT I LONDON: I juni ble den nye hydrogendrevne rallybilen Pioneer 25 lansert ombord «St Helena», ved Tower Bridge. Første løp blir i Saudi Arabia. Foto: Jack Hall/PA

– Større og sterkere

Chassiset er en rørkonstruksjon av stål, forsterket av niob. Det er doble wishbone-oppheng foran og bak, og doble coil-over-dempere. Egenvekten har økt til 2,2 tonn, som er omtrent 200-300 kilo mer enn elbilen som benyttes i Extreme E veier. Fra 0 til 100 km/t tar 4,5 sekunder. Toppfarten er 200 km/t.

GRIPER SJANSENE: – Jeg visste at jeg ikke fikk kjøre for McLaren i 2024, fordi de hadde signert noen andre, men i motorsport er det viktig med kontakter. Man vet aldri hva som skjer i fremtiden, og man må ta de mulighetene man får. Det var helt sykt å kjøre i papaya-fargene i fjor, sier Hedda Hosås (t.h.). Foto: Matt Ben Stone

– Alt er mye større og sterkere. Karosseriet er endret og den nye bilen tåler mer juling, fordi det bli mer «rubbing», der bilene «toucher» hverandre underveis.

– Gasspådraget er bedre, men fordi bilen er tyngre føles det noenlunde likt, forteller Hedda Hosås.

INGEN JOLLE: Pioneer 25 er 5,6 meter lang, 2,4 meter bred og 1,9 meter høy. Foto: Matt Ben Stone

Det å bruke «grønn hydrogengass» til å lage strøm til batteriene, høres litt som å gå over bekken etter vann, ettersom forgjengeren i Extreme E er en ren elbil. 

Men det pushes på fra flere hold for å gjøre hydrogen til førstevalget, først i motorsport langt utenom allfarvei, der det ikke er elbilladestasjoner i fleng, og på sikt også på asfalterte baner og veier nærmere folk flest. Målet er å redusere karbonfotavtrykket i alle leire. 

TYNGRE: Akselavstanden er 3,2 meter. Egenvekten er 2,2 tonn, som er 200-300 kilo mer enn forgjengeren Odyssey 21 veier. Foto: Matt Ben Stone

Hvorvidt hydrogenbiler krever mer eller mindre energi enn elbiler, lar vi andre diskutere. Formel E-arrangørene var strategisk investor i Extreme E. Den nye hydrogenserien er startet av Alejandro Agag, mannen bak Extreme E og Formel E. Da den nye bilen ble lansert i juni, sto han ringside med Hedda Hosås.

HEFTIG: Batterieffekten er 325 kW, 850 volt og 36 kWh. Motoreffekten er på totalt 544 HK, maks dreiemoment er 450 Nm. Perfekt etter slike krumspring. Foto: Alastair Staley

– Har kjørt mer enn alle i år

Vossingen har fra mai til slutten av juli vært med på fire-fem omganger med testing av den nye hydrogen-bilen i Frankrike og Skottland, i forbindelse med Extreme E-løp. I likhet med forgjengeren Odyssey 21 som ble brukt i 2023 og brukes i 2024, skal hydrogenbilen bygges av Spark Racing Technologies, som også bygger chassisene til Formel E.

– Bare i løpet av to tester i år, har jeg kjørt den nye bilen mer enn de fleste utøverne har kjørt den gamle bilen i løpet av én sesong i Extreme E, kommenterer Hedda Hosås muntert.

RASKERE I SVINGENE: – Extreme H er raskere der banene er tightere og mer kronglete, mens Extreme E er raskere på langstrekkene, sier Hedda Hosås. Foto: Colin McMaster

– Jeg vet ikke hvor mange timer det er blitt bak rattet, men det er blitt en hel del.

Hvilket lag hun skal kjøre for i 2025 er ikke klart, ei heller hvorvidt hun får kjøre deler eller hele sesongen. Men håpet er at ett eller flere av lagene ønsker å knytte henne til seg, etter all testingen hun har gjort i år.

Årets Extreme E har 16 førere fordelt på åtte lag, der norske Andreas Bakkerud kjører for Jenson Button-laget JBXE, sammen med Amanda Sorensen fra USA. Seks svensker er med, fordelt på (Nico) Rosberg Racing, Sun Minimeal, Neom McLaren, E.On Next Veloce og Andretti Altakwilat. Samtlige lag kjører samme type bil.

PUBLIKUMSVENNLIG: Med et format som ligner på rallycross blir det publikumsvennlige fighter på banen. Her fra desember i fjor, der Hedda Hosås delte NEOM McLaren Extreme E-bil med amerikanske Tanner Foust. Foto: Colin McMaster

– Kjøres som rallycross

Neste år blir det fem løpshelger som i år, med sannsynlig oppstart i månedsskiftet februar-mars i Saudi-Arabia, etterfulgt av løp i Storbritannia, Tyskland, Italia og USA.

MANN OG KVINNE: Samtlige lag består av en mann og en kvinne, som deler på å kjøre hvert løp. Her er Hedda Hosås med Adrien Tambay fra Formel E. Foto: Matt Ben Stone

I motsetning til utseendet på rallybilene er det ikke snakk om lange økter á la Baja eller Dakar. Hver bane er kun fire til fem kilometer lang. Alle løp kjøres av en kvinnelig og en mannlig sjåfør, som bytter på å kjøre via en obligatorisk «handover» i pitlane. Førerbyttet skal maks ta 45 sekunder. Hvert løp varer i 20 minutter, så det blir ikke all verden med setetid pr. konkurranse, men førerne får som regel kjøre to runder hver.

ALLE PRIKK LIKE: Utenom fargene og oppsettet blir samtlige rallybiler i Extreme H prikk like. Her fra testing i i Dumfries og Galloway i Skottland i juli. Foto: Alastair Staley

– Vi kjører ikke på tid som i rally, men snarere runder á la rallycross. Det er fem biler i hvert heat og de to beste går videre til finalen, og det er de fem beste som får poengene, sier Hedda Hosås, som selv begynte med motocross som 15-åring.

– Mannen kan ligge an til å få 1. plass, mens kvinnen kan dette ned til femte. Eller han kan ligge på 5. plass og hun kan kjøre seg opp til 2. plass, så det handler mye om samarbeid. Banene er såpass korte nå at det har vært vanlig å kjøre to runder hver, forteller Hedda Hosås.

Hun skulle ønske seg lengre løp og mer kjøring. Testingen har lagt lokk på andre aktiviteter, men 23-åringen rakk å kjøre et rallycrossløp i Vikedal i juni og et Can-Am-løp i Sverige i januar.

I GODT SELSKAP: Under lanseringen av hydrogenbilen Pioneer 25 i London i juni, fikk adm. direktør og grunnlegger av Extreme H-serien Alejandro Agag selskap av rallyførerne Hedda Hosås, Carlos Sainz Sr. og Catie Munnings. Foto: Jack Hall/PA

– Må ta vare på sjansene

Hedda Hosås angrer ikke på at hun har lagt ned såpass mye tid på å tre seg gjennom nåløyet, og oppsummerer raskt hva som er det beste med Extreme E og nå Extreme H.

Foto: Colin McMaster

– Jeg får sjansen til å kjøre med de største navnene i verden, og lære av verdensmestere i samme kjøretøy.

– Hva er den største forskjellen mellom dette og andre rally du har vært med i tidligere?

STAR WARS: Eller nesten. Hedda Hosås i studio ikledd Extreme H-testdrakten. Foto: Matt Ben Stone

– Det er rett og slett at man blir satt i like biler, og kan lære en hel masse fra folk som har masse mer erfaring enn meg selv. Her har jeg jo vært på lag med folk som Tanner Foust, Kevin Hansen, Andreas Bakkerud og Heikki Kovalainen, forteller Hedda Hosås entusiastisk.