<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
«TRACK DAY» VERKTØY: Om du ikke har råd til Mercedes-AMG One til 29 millioner kroner (eks. avgifter), er GT3 Edition 130Y Motorsport et alternativ. Foto: Mercedes-Benz

Mercedes til helt spesiell bruk – så mye koster den

Mercedes-AMG har lagd en uhemmet banebil med 6,3-liters V8 og 680 selvpustende hester.

Publisert 8. sep.
Lesetid: 2 minutter

Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport er det hele og fulle navnet, skapt som den ultimate «track day»-bilen for de som har råd til å unne seg noe helt spesielt. Utenom racing. Kun for egen glede. Eksportprisen er 1.030.000 euro, som i skrivende stund er litt over 12 millioner kroner.

AKTIV AERO: Deler av vingen akterut kan legges flat for mindre luftmotstand. Foto: Mercedes-Benz

Hekkspoileren og en diffusor av dimensjoner bidrar til 15 prosent mer marktrykk enn GT3-løpsbilene har. For å oppnå dette er det endringer på frontsplitteren, luftuttakene, frontvingene, sideskjørtene, gulvet under bilen og diffusoren. Den ekstra store vingen bidrar til optimal balansering.

BOSCH: Instrumentene er av typen Bosch DDU 10. Rattet er spesialbygd til bilen og har grep av valnøttre, samt anodiserte brytere og girhendler. Foto: Mercedes-Benz

DRS fra Formel 1

Nykommeren har DRS (Drag Reduction System), inspirert av Formel 1 og Klasse 1 i DTM. Ved å trykke på en knapp på rattet, posisjoneres hoveddelen av vingen i en flat posisjon for å redusere luftmotstanden. Samtidig endres aktive elementer på undersiden av bilen, for å beholde aero-balansen. Så snart man bremser eller sakker på farten, tilbakestilles alle komponentene. 

ÉN MUTTER: Det er 18-tommers AMG magnesiumfelger med sentermuttere. Foto: Mercedes-Benz

En sekvensiell girkasse hjelper deg til raskt å oppnå en toppfart på over 315 km/t. I motsetning til GT3-racernes bremeskiver av stål, har den nye banebilen karbonkeramiske bremseskiver. Til dels for å spare vekt.

NESTEN MIDTSTILT: V8-eren er trukket så langt bakover at den nesten er midtstilt. Foto: Mercedes-Benz

Siste GT3 med sugemotor

Den nye banebilen er også den siste Mercedes-AMG GT3 med selvpustende motor. V8-motoren er heller ikke begrenset av FIA-reglement, og får yte 680 hestekrefter ved 7.250 omdreininger i minuttet. Dreiemomentet er 730 newtonmeter ved 5.250 omdreininger. Til sammenligning må den FIA-godkjente løpsbilen Mercedes-AMG GT3 nøye seg med 550 HK og 650 Nm.

RETRO: Rutete seter á la 300 SLR fra 1955. I likhet med GT3 er det 5-punkts seler, veltebur, justerbart ratt og pedaler, samt brannslukningsapparat. Foto: Mercedes-Benz

For å holde det eksklusivt skal det kun bygges 13 eksemplarer. Mercedes-Benz Norge har lite informasjon om spesialutgaven, men utelukker ikke at den kan dukke opp her til lands, i form av direktesalg til kunden.

BILLIGST: Importøren ivrer for gategodkjente Mercedes-AMG GT Coupé. Foto: Mercedes-Benz

Fremmer «billig» alternativ

Importøren trekker frem AMG GT Coupé som et «billig» alternativ. Den fås i to varianter her til lands; GT 55 4Matic+ priset fra 3.185.625 kroner og GT 63 4Matic+ som starter på 3.363.625 kroner. Ytterligere to varianter er i pipeline; innstegsutgaven GT 43 og hybriden GT 63 S E Performance.