Volvo Cars solgte 62.458 biler i september, en økning på 1 prosent fra samme måned i fjor, viser ferske tall fra den Stockholm-noterte, kinesiskeide bilprodusenten.
– Det totale markedsbildet forblir volatilt og usikkert, men vi oppmuntres av solide resultater i Europa, spesielt for vår elektrifiserte bilportefølje, anført av EX30, sier kommersiell direktør og viseadm. direktør Björn Annwall.
Europa-salget steg 23 prosent til 31.276 biler i september.
Samtidig stupte salget i USA med 22 prosent til 8.518 biler, og Kina-salget falt 16 prosent til 12.915 biler. USA-fallet forklares delvis med helligdager. Kina-fallet forklares med «underliggende makroøkonomiske forhold».
Etter ni måneder har Volvo Cars solgt 560.922 biler globalt i 2024, 10 prosent flere enn i samme periode i fjor.
Droppet elbilmål
Volvo Cars' totale salg av såkalt elektrifiserte modeller – elbiler og plugg-inn-hybrider – steg 43 prosent fra september i fjor, slik at de utgjorde 48 prosent av totalsalget i forrige måned. De helt elektriske bilenes andel var på 24 prosent.
I forrige måned forkastet selskapet målet om å selge kun helelektriske biler innen 2030, på grunn av både kundenes etterspørsel og markedsforhold.
Selskapets bestselger i september var hybridmodellen XC60, etterfulgt av XC40/EX40 og EX30.
Volvo Cars-aksjen er ned rundt 2 prosent i Stockholm onsdag formiddag.
Det Göteborg-baserte selskapets største eier er kinesiske Geely Holding.