Kommer med helt ny løsning
Sunseeker Predator 55 hadde premiere på yachtmessen i Cannes, og stilte med en helt ny løsning for å koble sammen salong og akterdekk.
Cannes, Frankrike. Sunseeker rakk akkurat å bli ferdig med første utgave av Predator 55 til yachtmessen i Cannes, der det ble anledning til å gå om bord og få en følelse av hvordan de forskjellige løsningene vil fungere i praksis.
Samme skrog, forskjellige båter
Sunseeker gjør som andre produsenter, og benytter samme skrog til å utvikle forskjellige modeller. Utgangspunktet for Predator 55 er den svært sportslige Superhawk 55 med midtkonsoll, men når en ser båtene på nært hold er det to helt forskjellige båter.
Ta steget fra bryggekanten over på badeplattformen, og det første du vil legge merke til er hvor høyt plassert den bakre solsengen er.
Fokus på detaljer
Hvis du har med små lettmatroser er det godt å vite at produksjonsutgaven får en rekke rundt ytterkanten av madrassene. Årsaken til den høy plasseringen er at akterspeilet skjuler en garasje, der du kan få med en Williams 325 lettbåt.
Den hydrauliske badeplattformen gjør det enkelt å sjøsette båten, og her kan en se hvordan Sunseekers fokus på detaljer kombinerer design og funksjonalitet. En stripe med teakdekk forbinder trappene på styrbord og babord side, og fungerer samtidig som et bredt trappetrinn. Det ser bra ut, og gjør det enklere å bevege seg når en holder på få båten inn eller ut.
Ny løsning
De to trappene er symmetriske, og fører opp til akterdekket der Sunseeker Predator 55 har en helt ny løsning som forbinder områdene utendørs og innendørs. For første gang går det nemlig an å velge om dørene skal være samlet på styrbord eller babord side av båten, åpne på midten eller helt lukket.
Akterdekket har en en hjørnesofa på babord som vender mot spisebordet. Ved å samle skyvedørene på styrbord, blir det helt åpent inn mot sofaen i salongen som da forlenges ut i friluft.
Lun sofakrok
Med skyvedørene samlet til babord blir arbeidsområdet i byssa forlenget med en innleggsplate, slik at grillen og kjøleskapet på akterdekket går i flukt med benken på innsiden.
Løsningen er en liten genistrek, som komplementeres av TV-en montert sammen med overskapene i byssa, og kan svinges ut. For å skjerme de som sitter ute mot vinden, er glasset i overbygget trukket ut langs sidene og sørger for at det er lunt i sofakroken.
Båten på bildene var den aller første utgaven verftet har bygget, og Fredrik Sundal hos den norske importøren Sundal Yacht opplyser at puffen foran den store sofaen kan skiftes ut med et hev og senkbart bord.
Uhindret sikt
Overbygget har store glassflater langs siden, og takhøyden gir deg følelsen av at det er romslig og lyst på hoveddekket. Frontruten er laget i ett sammenhengende stykke, uten sjenerende sprosser som kan hindre sikten.
Når en setter seg bak rattet og kikker ut på alle yachtene som ligger fortøyd inne i havnen i Cannes, er det lett å sette pris på mest mulig uhindret sikt. En annen praktisk detalj er sidevinduet ved førerposisjonen, som åpnes elektrisk.
Den kanskje største attraksjonene med Sunseeker Predator 55 må vel være det digre soltaket, forsterket med sprosser av lekker karbonfiber. Et knappetrykk slipper solskinnet inn, og lar salongen fylles med salt havbris.
Du sitter godt
Motoriseringen består av to Volvo Penta IPS 950 på 725 hk hver, til sammen 1.450 hk. De gir Sunseeker Predator 55 en toppfart på 36 knop, og 26 knop marsjfart. De to setene ved førerposisjonen er generøst dimensjonert, og oppleves som et sted du med glede kan tilbringe en dag på sjøen.
IPS-systemet til Volvo Penta utvikles til stadig mer avanserte versjoner, og kontrollene er plassert på konsollen på styrbord side, slik at du slipper å strekke deg frem mot dashbordet for å bruke dem. Dieseltanken rommer 1.800 liter, men verftet har foreløpig ikke sluppet noen tall om rekkevidde.
Storvokste karer
Det langstrakte overbygget skjuler hvor mye mere volum Sunseeker Predator 55 har sammenlignet med Superhawk 55, noe som virkelig blir merkbart under dekk.
Den utstilte båten var konfigurert med tre kabiner, og dermed seks sengeplasser. Selv ganske storvokste karer kan gå rundt der nede uten å subbe oppi taket, en viktig faktor for de av oss med god høyde over havet.
VIP-kabinen i baugen har et tilhørende bad og toalett, med en ekstra dør som gir adgang for gjestene i kabinen med to køyer. Eierkabinen er plassert midtskips, og har et nesten helt flatt gulv med kun en liten høydeforskjell langs kanten av sengen.
Vaskemaskin og vinskap
Sunseeker Predator 55 er den første modellen som er innredet med materialer fra den nye kolleksjonen, og det hever følelsen av moderne luksus om bord. Tekstilene har en god tykkelse som kjennes bra mot fingertuppene, og panelene i lysegrå eik vitner om at noen har tilbragt mange timer med finjustering av fargene.
I tillegg til de tre kabinene, har det også blitt plass til et ekstra stort kjøleskap en kombinert vaskemaskin og tørketrommel, samt et vinskap i gangen utenfor eierkabinen.
Ikke flybridge
Solsengen på baugen er ikke like stor som på Sunseeker Superhawk 55, men det er fremdeles nok plass til å skaffe seg et markert skille i løpet av turen.
Det du derimot ikke får, er en flybridge med sekundær førerposisjon. Hvis det er et savn, bygges Sunseeker Sportyacht 55 på samme skrog, men en god del kunder setter pris på å slippe å gå i flere trapper enn strengt tatt nødvendig.
Krever ikke D5L
Selv om Sunseeker Predator 55 altså måler 55 fot, sørger sertifiseringen for at du ikke trenger Fritidsskipper D5L sertifikat for å kjøre den. Designen er rålekker, slik en nå har begynt å bli vant til fra Sunseeker, med ekstra tøffe elementer av karbonfiber og sortlakkerte detaljer.
Sundal Yacht opplyser at leveringstid fra bestilling er på ni måneder. Prisen starter på 1.675.000 pund, som er 23,6 millioner kroner. Itillegg kommer tilvalg, frakt, klargjøring og norske avgifter.