<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

En av de absolutt dyreste: Nå er elbilen kommet til Norge

Konkurrentene tar innsnevringen på deres volummodeller, men på ultraluksuriøse biler er fortsatt Mercedes sjefen. Det viser de med denne millionbilen som er kommet til Norge.

Publisert 15. nov.
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 698 ord
Article lead
lead
SVÆRT KOSTBAR: Mercedes-Maybach EQS 680 SUV starter på nærmere 2,3 millioner kroner. Foto: André Jaskiewicz

Mens både BMW (5.448 biler) og Audi (4.548 biler) har økt registreringen i Norge i år, ligger Mercedes langt bak, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). 

Bare 2.860 Mercedeser er registrert, en nedgang på like over 30 prosent sammenlignet med fjoråret. 

Spesialmodell

Finansavisen har imidlertid tatt turen til Bertel O. Steens Mercedes-forretning på Lørenskog utenfor Oslo, like rundt hjørnet for importørens hovedkontor. 

Her vises selskapets dyreste elbil noensinne – neppe ment å forbedre Mercedes posisjon på registreringsstatistikken i Norge i særlig grad, men interessant for entusiaster og de mer formuende bilkjøperne på jakt etter noe helt spesielt. 

For ultraluksuriøse Mercedes-Maybach EQS 680 er utvilsomt noe helt for seg selv.

KRAFTIG: Mercedes-Maybach EQS 680 SUV har 658 hestekrefter, men veier over 3,1 tonn. Foto: André Jaskiewicz

Frisk startpris

Bilen baserer seg tungt på en «vanlig» Mercedes EQS SUV, som fås med fem eller syv seter. Sistnevnte er ikke tilgjengelig på Maybach-utgaven som handler om luksus. Maybach-navnet er forøvrig hentet frem igjen etter Mercedes' mislykkede forsøk på å konkurrere med Bentley og Rolls-Royce på begynnelsen av 2000-tallet. 

Tyskeren Wilhelm Maybach (1846–1929) var en sentral ingeniør i oppbyggingen av selskapet vi i dag kjenner som Mercedes-Benz-gruppen, og er i tillegg kjent for konstruksjonen av sine V12-motorer til luftskip og luksusbilene fra 20-tallet med hans navn. 

Mercedes-Maybach EQS 680 SUV

Drivlinje

4MATIC firehjulstrekk

Elektrisk motor

To permanent synkrone motorer (PSM)

Effekt

658 hk

Dreiemoment

950 Nm

Akselerasjon (0 – 100 km/t)

4,4 sekunder

Toppfart

210 km/t

Netto batterikapasitet

118 kWh

Blandet forbruk (WLTP)

21,0 – 22,8 kWh/100 km

CO2 utslipp (WLTP)

0 g/km

Rekkevidde (WLTP)

601 km

Ombordlader

22 kW

Hurtiglader

200 kW

Bagasjeromsvolum

440 liter

Lengde / bredde / høyde

5.125 / 2.034 / 1.721 mm

Akselavstand

3.210 mm

Tilhengerfeste

1.800 kg

Taklast

100 kg


På utsiden av nye Mercedes-Maybach EQS SUV er det mest iøynefallende den tofargede lakken. Selv med en startpris på 2.292.624 kroner, koster den spesielle lakken 224.000 kroner ekstra. Stripen på toppen, der det mørke møter det lyse, er håndmalt i en prosess som involverer å frakte karosseriet 1.200 kilometer fra fabrikken i Tuscaloosa til Detroit i USA. 

Videre er grillen unik for Maybach-modellen og frontfangeren har fått mange Maybach-logoer som finnes andre steder på utsiden, blant annet på stigtrinnene. 

LUKSUS: Baksetene har høyeste prioritet på denne Maybach-utgaven, ifølge Mercedes. Foto: André Jaskiewicz

Champagneglass og kjøleskap

Selv om denne bilen har et potent utseende, er det på innsiden de mer substansielle endringene kommer til syne. Setene er hentet fra toppmodellen S-Klassen og velges Mercedes-Maybach EQS SUV med fireseters konfigurasjon (61.440 kroner ekstra), blir det plass til kjøleskap (14.720 kroner) og to bord bak. 

Champagneglassene kommer i tillegg og koster 15.000 kroner for to stykker. 

Setene har naturligvis svært mange justeringsmuligheter og siden hattehyllen i bagasjerommet ikke er avtagbar, men snarere tetter fullstendig over bagasjerommet, skal grepet gjøre turen mer lydløs for passasjerene i baksetet.  

Så mye veier den

Mercedes-Maybach EQS SUV har firehjulsdrift og de to motorene yter til sammen 658 hestekrefter og 950 Nm. 0 til 100 skal gå unna på 4,4 sekunder, som må sies å være kjapt tatt i betraktning at bilen har en egenvekt på 3.117 kilo. 

Et eget Maybach kjøreprogram, som er forbeholdt denne modellen, skal gjøre gassrespons og pedalfølelse mer dempet, slik at det blir mest mulig komfortabelt. Bakakselstyring på 10 grader gjør den 5,2 meter lange bilen lettere å parkere, mens luftfjæring lar sjåføren øke bakkeklaringen med 35 millimeter. 

Mercedes-Maybach EQS SUV har i utgangspunktet 601 kilometers rekkevidde, men bilen den norske Mercedes-importøren viser frem ligger på maksimale 564 kilometer. Bilen er blant annet utstyrt med oppgraderte 22-tommers Maybach-felger til 56.960 kroner ekstra. 

Med utstyr koster bilen svimlende 3.219.725 kroner, en pris som tilsier at svært få kan unne seg en Mercedes-Maybach EQS SUV. Likevel er det solgt fem slike biler i Norge så langt i år, i tillegg til én Maybach S-Klasse og tre stykker av Maybach GLS. 

Motor