<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
«KUL» URBAN TRANSPORT: Polestar har i samarbeid med en rekke andre aktører laget et konsept for en  elektrisk lastesykkel.  Foto: Polestar / Konstantine Grcic / Hydro / Cake / Wallpaper

Polestar med elektrisk lastesykkel

Denne elektriske lastesykkelen matcher nok Polestaren din. Men at du får lov til å kjøpe den er ikke helt sikkert enda. 

Publisert 10. mars 2021 kl. 08.31
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 324 ord

Skapningen du her ser illustrert (en slags elektrisk, trehjulet sykkel med masse lasteplass) er et samarbeid mellom Polestar, Hydro, Cake og Konstantine Grcic. De to førstnevnte kjenner de fleste til allerede, hvor Hydro naturligvis stilte med aluminiumsekspertise for konstruksjonen. Cake er en svensk elmotorsykkelprodusent, som har bidratt med drivlinje og batteriteknologi. Og Grcic er en tysk industridesigner, hvis funky stoler og lamper du kanskje allerede har i stuen hjemme. 

De forskjellige aktørene ble samlet for prosjektet, tuftet på miljøvennlig transport i byer, på oppdrag fra arkitekturmagasinet Wallpaper*. I første omgang blir det bygget én fungerende prototype av trehjulingen. 

På lasteplanet kan en plassere opp til 275 kg med bagasje, det være seg flatpakkede IKEA-møbler, kortreist og økologisk lettmelk eller hippe vintageklær. Hvor rask den er og hvor langt den kan kjøre er imidlertid ukjent. Men at den matcher din Polestar – det være seg 1- eller 2-ern – burde det å være liten tvil om. Designet er moderne og konstruksjonen tegnet med tanke på bruk i «urbane miljøer».

RE:MOVE: CAD-tegningen viser trehjulingens konstruksjon. Foto: Polestar / Konstantine Grcic / Hydro / Cake / Wallpaper

«Ikke bare en prototype»

– Det fantastiske med elektrifisering er at du med veldig simpel teknologi kan muliggjøre transport som før ikke var mulig. Forbrenningsmotoren trengte alltid ganske mye kjørtetøy bygget rundt den. Og nå, plutselig, kan du strippe ned til kun det nødvendige, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath om konseptet. 

Transportsykkelen har fått navnet Re:Move. 

Polestar kunne ikke oppgi eventuell pris eller om det finnes produksjonsplaner til Finansavisen, men poengterer at produktet er reelt, ikke bare en prototype. Sykkelen blir anigvelig å se på flere designmesser i løpet av året (med forbehold om utviklingen i coronasituasjonen). De involverte skal presentere mer om arbeidet bak prosjektet under SXSW-messen 17. mars. 

For de som liker å spekulere produserer bidragsyteren Cake allerede sykler i prissjiktet 7.500-14.000 euro. 

Foto: Polestar / Konstantine Grcic / Hydro / Cake / Wallpaper

Motor