<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
STOR LILLEBROR: EQE SUV blir litt mindre enn EQS SUV, men allikevel ganske stor med plass til fem personer og 1.800 kg på hengeren.  © Mercedes-Benz Group AG

Viser elektrisk familie-SUV

Mercedes lanserte nylig elbilen EQS SUV i størrelse XL. Nå kommer en litt mindre utgave kalt EQE SUV.

Publisert 17. okt. 2022
Lesetid: 4 minutter

Giganten Mercedes EQS SUV med syv seter blir kanskje i største laget med nesten 5,2 meter lengde. Da passer det fint med nye EQE SUV, som måler 4,8 m fra fanger til fanger. 

Importøren oppgir at de vil ta bestillinger på nyåret, og utlevering til de første kundene skjer før sommeren 2023.

Mercedes har imidlertid ikke presenter prisen på nye EQE SUV, men tatt i betraktning at en vanlig Mercedes EQE 350 sedan med firehjulsdrift koster fra 664.800 kroner fra før avgift, er det grunn til å tro at nye EQE SUV vil bli forholdsvis kostbar.

Med de foreslåtte avgiftene koster en EQE sedan rundt 730.000 kroner, men prisen spretter opp mot nærmere én million når utstyr for 200.000 kroner legges på. Det er derfor naturlig å anta at EQE SUV vil ligge over dette. 

Ikke rekord

I Norge blir de to høyeste utstyrsvariantene EQE 350 4MATIC og EQE 500 4MATIC aktuelle, begge med firehjulstrekk og 1.800 kg maksimal tilhengervekt. Mercedes EQE 350 4MATIC skal leveres med 215 kW og 765 Nm, mens storebror øker til 300 kW og 858 Nm.

DIGITAL FJØL: Vegg-til-vegg utgaven av det digitale dashbordet krever et kryss i listen over tilvalg, men anbefales absolutt. © Mercedes-Benz Group AG

Begge får 400 volts arkitektur, og høyeste mulige ladeeffekt på hurtiglader oppgis til 170 kW. Det er jo ikke akkurat noen rekord, men produsenten oppgir at 15 minutter på maks effekt skal kunne gi 220 km økt rekkevidde. Varmepumpe skal ifølge pressemeldingen følge med som standard. Tallene for akselerasjon fra 0-100 km/t og toppfart er foreløpig ikke klare.

Blåbær og grantrær

Total rekkevidde er tilnærmet lik for begge modellene, og Mercedes oppgir 459 - 558 km WLTP for EQE 350 4MATIC og 460 - 547 km WLTP for EQE 500 4MATIC. Nylig lanserte Polestar deres tredje modell, med 610 km WLTP anslått rekkevidde, og det er mye som tyder på at den kommende Volvo EX90 vil ligge tett opptil det tallet.

HEVELSE: Dersom du også velger 4MATIC luftfjæring skal det gå an å heve bilen 30 millimeter for å kjøre offroad. © Mercedes-Benz Group AG

I tillegg til 4MATIC firehjulsdrift vil 4MATIC luftfjæring bli tilgjengelig som tilvalg, noe som skal kunne heve bilen 30 millimeter for offroadkjøring. EQE SUV deler mye av teknologien med den store EQS SUV-en, og har blant annet ti graders styring på bakakselen som tilvalg. EQS SUV imponerte i offroad-løypa under testkjøring i Colorado, og det er rimelig å anta at EQE SUV også vil greie seg bra blant blåbær-tuer og grantrær.

Tåkelegger filmen

Et område Mercedes scorer høyt på i både EQS og EQE SUV er det digre digitale dashbordet. For å få den sammenhengende vegg-til-vegg glassflaten kreves det avkrysning i tilvalgs-listen, men det er en godbit. Siden dette er Mercedes følger det med en rekke førerassistentsystemer som standard, med flere tillegg tilgjengelig.

INTERN OVERVÅKNING: Kamera inni bilen følger med, for å sjekke at sjåføren ikke kikker på filmen som vises på passasjersiden av dashbordet. © Mercedes-Benz Group AG

EQE SUV bruker det samme navigasjonssystemet som EQS SUV, og det imponerte med planlegging av ruter, klare instruksjoner og dynamisk oppdatering av trafikkforhold. Dersom bilen merker at noen sitter i passasjersetet aktiveres muligheten for at den personen kan se på en film på sin side av dashbordet. Kamera inni bilen følger med, og tåkelegger filmen dersom den oppdager at sjåføren ser på handlingen der i stedet for på veien.

Power nap

Komfort er høyt prioritert, og det følger med forskjellige programmer som kombinerer lyd fra Dolby Atmos stereoanlegget, grafikk på skjermen, duft i klimaanlegget og stemnings-belysningen i kupeen for å skape stemninger etter behov. Dette skal også kunne settes i såkalt Power Nap modus, dersom du kunne trenge en liten lur mens bilen står og lader.

LITEN LUR: Det skal følge med programmer som gjør at du får en liten power nap mens bilen står og lader. © Mercedes-Benz Group AG

Power Nap er selvsagt kun tilgjengelig når bilen står stile. Baksetene kan splittes 40/20/40, som i praksis betyr at du får med både ski og fire personer. Bagasjerommet tar i utgangspunktet 520 liter, men baksete-ryggen kan justeres ti grader fremover for å øke til 580 liter. Og legger du alt flatt skal det gå 1.675 liter inn bak forsetene.

Avventer godkjenning

Utseendemessig er EQE SUV tydelig i slekt med EQS SUV, men fremstår som noe mer lettbeint og håndterlig i størrelsen. Frontlysene har ifølge produsenten muligheten for å tegne opp veimerking der det mangler, projisere symboler som varsler om veiarbeid eller ulykker på asfalten, og plukke ut fotgjengere og dyr i veikanten.

LURE LYS: I tillegg til å unngå blending av møtende trafikk, skal frontlysene kunne projisere både veimerking og symboler med varsler på asfalten. Systemet avventer godkjenning. © Mercedes-Benz Group AG

Systemet avventer godkjenning for bruk i forskjellige land, blant annet hos EU i Brüssel. EQE SUV har fem seter, og litt mindre bagasjerom enn EQS SUV, men deler de fleste teknologiske finessene med den største utgaven i familien. Litt avhengig av prisene, vil dette kanskje bli den mest populære av de to.