Nybilsalget i EU falt 11,2 prosent til 791.546 biler i mai, som dermed ble tiende strake måned med salgsnedgang, melder bransjeorganisasjonen Acea.
I mars og april var salget ned hele 20,5 og 20,6 prosent på årsbasis. Og samlet hittil i 2022 er salget ned 13,7 prosent, til 3,72 millioner biler.
Samtlige av de største markedene i EU hadde tosifret salgsnedgang i mai: I Italia var salgsfallet på 15,1 prosent, mens Spania, Tyskland og Frankrike hadde nedganger på 10–11 prosent.
Svenskene mot strømmen
I Danmark og Finland var salget ned 19,7 og 20,3 prosent i mai, til henholdsvis 13.502 og 7.941 biler, mens Sverige hadde en oppgang på 8,6 prosent til 26.413 nye biler.
I Norge, som ikke inngår i EU-tallene, var salget ned 18,0 prosent til 11.537 biler, slik Opplysningsrådet for veitrafikken opplyste om i begynnelsen av måneden.
Samlede tall for EU, EFTA-landene Island, Norge og Sveits samt Storbritannia viser et 12,5 prosents fall til 948.149 nybiler i mai. Island utmerket seg forøvrig med en oppgang på sterke 65,9 prosent, til 2.222 biler.
Mercedes på premiumtoppen
Volkswagen-gruppen hadde størst markedsandel i EU i mai, på 25,6 prosent, mot 28,3 prosent ett år tidligere. Volkswagen-merket er dessuten det største i unionen, med 11,2 prosent av salget i mai.
Stellantis-gruppens totale markedsandel er på 21,5 prosent, mot 22,4 prosent for ett år siden. Her er Peugeot største merke, med 6,3 prosents markedsandel.
Blant de tyske premiummerkene Audi, BMW og Mercedes er markedsandelene 5,0, 5,3 og 5,4 prosent, mot henholdsvis 5,3, 5,6 og 5,0 prosent i mai 2021.
75 Ladaer
Akkurat som i april var Jaguar og Lada merkene med de største nedgangene i mai, med fall på 49,5 og 43,6 prosent til henholdsvis 1.000 og 75 biler.
Og akkurat som i april var det Renault-eide Alpine som hadde størst salgsvekst. I mai var salget opp 148,3 prosent til 293 biler.