Analytikere ved Evercore har regnet seg frem til at den amerikanske delstaten Californias seneste grep om å forby salg av bensin- og dieselbiler innen 2035 kan gjøre at elbilandelen kan øke til mellom 17 og 20 prosent allerede i 2025.
75 prosent innen 2035
Forsamlingen i delstaten presenterte de nye reglene tidligere denne uken, etter at guvernøren Gavin Newsom har hatt det som mål å få det på plass siden 2020, skriver MarketWatch. Det vil være det første forbudt mot forbrenningsmotorer i USA,
De nye kjøretøyreglene i California vil bli implementert trinnvis ved å først nå en elbilandel i delstaten på 35 prosent i 2026, før man oppnår 100 prosent dekning innen 2035. Forskriften gjelder kun nye biler, og innbyggere i delstaten vil kunne kjøre, samt kjøpe og selge, eksisterende fossildrevne biler.
«Vi ser at amerikansk (EV) gjennombrudd går fra (omtrent 8 prosent) til 17-20 prosent i '25," så 35 prosent i 2030 og 75 prosent innen 2035,» skriver Evercore-analytikerne i rapporten.
Elbilandel doblet nasjonalt
California står for rundt 9 prosent av nybilsalget i USA, og rundt 38 prosent av salget av nye elbiler. Tidligere i denne måneden estimerte California New Car Dealer's Association, forhandlernettverket i delstaten, at markedsandelen for elektriske kjøretøy nådde 15,1 prosent i første halvår i år, opp fra 9,5 prosent i samme periode i fjor.
Nasjonalt steg andelen med elektriske kjøretøy fra 2,7 prosent i første halvår 2021 til 6 prosent i første halvår i år, skriver MarketWatch.
California, sammen med et dusin andre delstater, har allerede en strengere utslippsstandarder for biler enn de føderale myndighetene, og det er ventet at flere av de statene etterhvert vil følge i Californias hjulspor og forby salg av kjøretøy med forbrenningsmotorer. Ifølge Evercore-analytikerne utgjør disse statene til sammen mellom 25 og 33 prosent av alt bilsalg i USA.
Bilprodusentene er i gang
Men det er ikke bare progressive delstater som jobber for en fremtid med mindre utslipp, for bilprodusentene er allerede godt i gang med overgangen.
Blant annet har General Motors presenterte sine egne mål for elbiler i fjor, da adm. direktør Mary Barra i oktober lovet at GM skulle doble inntektene sine i løpet av tiåret i en overgang til «en helelektrisk fremtid».
GM sverget at de skulle være markedsledende innen elbiler, og satte som mål om å investere 35 milliarder dollar i elbilsatsingen. Den amerikanske bilkjempen sa også at mer enn halvparten av produksjonskapasiteten deres skal være i stand til å produsere elbiler innen 2030, skriver MarketWatch.
I tillegg har Ford annonsert en større omorganisering av selskapet for å utelukkende fokusere på elektriske kjøretøy. Mens Tesla var ute i juli og sa at de så potensial på rekord i andre halvdel av året for elbilsalget.