For andre år på rad er Toyota rangert som bilprodusenten som er dårligst på å satse på å lage elektriske og utslippsfrie biler. Det skriver Reuters.
Den japanske bilprodusenten er størst i verden målt i salg. Likevel utgjør utslippsfrie biler mindre enn 1 prosent av deres totale salg, og Greenpeace noterer seg også at det er sakte fremgang i planene om avkarbonisering.
– Faller langt bak
Toyota var tidlig ute med hybridbilen Prius, lansert i 1997 og elsket av miljøvernere, men henger ikke lenger med i tiden, mener miljøorganisasjonen.
– Vi erkjenner at de har hatt noe fremgang, men sammenlignet med andre globale bilprodusenter faller de langt bak, sier Daniel Read i Greenpeace Japan.
Bilprodusenten har også sagt at det gir mening å selge flere hybrider ettersom de mener infrastrukturen ikke tåler en full satsing på elbiler nå.
– Jeg tror at tiden for hybrider er over, mener derimot Read.
En talsperson for Toyota svarer at selskapet jobber for å kutte CO2-utslilpp så mye og raskt som mulig.
Honda og Nissan følger etter
På nest siste plass finner vi Honda, som havnet like bak Nissan på versting-listen.
Greenpeace begrunner rangeringen med at Honda ikke har en plan for å nå egne mål om utslippsfrie kjøretøy, og sier at salget av utslippsfrie biler for Nissan ikke har økt nevneverdig.
Begge bilmerkene, de også japanske, faller tre plasser fra fjorårets rangering.
En talsperson for Honda sier de vil fortsette å jobbe mot målet om karbonnøytralitet innen 2050, mens Nissan-talspersonen ikke vil kommentere rapporten.
Amerikaner topper listen
Først på listen finner vi General Motors, der utslippsfrie biler står for 8,2 prosent av salget deres. Mercedez-Benz og Volkswagen følger etter for satsingen på elbiler.
Midt på lista ligger Ford, Hyundai-Kia, Renault og Stellantis.
Slik rangerte Greenpeace bilprodusentene: