Den tyske bilprodusenten Opel har stanset sin planlagte ekspansjon til Kina som følge av den geopolitiske uroen mellom Kina på den ene siden og USA og EU på den andre, melder Reuters og viser til den tyske avisen Handelsblatt.
En talsperson for Opel bekrefter beslutningen for Handelsblatt.
Ifølge avisen er dessuten Kinas strenge coronahåndtering en årsak til beslutningen, da den gjør det enda vanskeligere å gå inn i det kinesiske markedet.
Avisen peker også på at Opel mangler attraktive bilmodeller for å skille merket fra andre, lokale aktører.
Tidligere hadde Opel modeller som Astra og Zafira til salgs i Kina, men tidligere Opel-eier General Motors trakk merket ut av det kinesiske markedet på grunn av tregt salg og frykt for at det ville konkurrere med andre GM-merker, som Buick og Chevrolet, ifølge nyhetsbyrået.
Nå eies Opel av Stellantis, som ellers består av merker som Chrysler, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Citroën og Peugeot.