Den italienske lastebilprodusenten Iveco kunne sammen med Hyundai IAA Transportation-messen i Hannover i Tyskland på mandag vise frem en prototype som de to selskapene har utviklet i samarbeid.
Den hydrogendrevne varebilen, som har fått navnet eDaily, er det første konkrete resultatet fra et bredere partnerskap mellom de to produsentene. Hyundai og Iveco signerte i mars en avtale om å utforske samarbeid om delt kjøretøyteknologi, felles innkjøp og gjensidig forsyning, skriver Reuters.
Selv om det ble kunngjort i juli at Iveco ville utstyre sine fremtidige hydrogendrevne busser i Europa med brenselcellesystemer Hyundai.
Rekkevidde på 350 km
eDaily-prototypen er utstyrt med Hyundais 90 kW hydrogenbrenselcellesystem og 140 kW el-motor. Seks tanker har en samlet lagringskapasitet på 12 kg hydrogen, opplyser Hyundai.
Bilens batteripakke skal derimot leveres av Ivecos drivlinjemerke FPT Industrial.
Rekkevidden skal være på 350 kilometer, med en påfyllingstid på 15 minutter. Maksimal nyttelast er på 3 tonn.
Hydrogensatsingen til Iveco kommer etter at selskapet i lovet å utvikle et komplett spekter av nullutslippskjøretøy da de ble skilt ut fra morsselskapet CNH Industrial i starten av året. Og italienerne har også inngått et joint venture med Nikola for å produsere tunge lastebiler som går på batteri og hydrogen.