Nybilsalget i EU svingte opp 4,4 prosent i august, etter 13 strake måneder med fall. Nå viser nye tall fra bransjeorganisasjonen Acea at salgsveksten tiltok i september, til 9,6 prosent.
Totalt ble det solgt 787.870 nye biler i EU i forrige måned.
Mye av årsaken til den sterkere veksten i september var imidlertid et relativt lavt sammenligningsgrunnlag fra september i fjor, da halvledermangelen svekket bilproduksjonen.
Og samlet hittil i år er bilsalget i EU ned 9,9 prosent fra tilsvarende periode i fjor, til drøyt 6,78 millioner biler, til tross for oppgangene i august og september. Blant de største markedene har Italia hatt den største nedgangen, på 16,3 prosent.
Norge svakest igjen
Inkluderes også Storbritannia og Efta-landene, som omfatter Norge, Island og Sveits, var det europeiske nybilsalget i september på 1,05 millioner, opp 7,9 prosent. Samlet hittil i 2022 er salget ned 9,7 prosent til 8,27 millioner.
Salget i Norge endte i september på 14.646 biler, ned hele 18,6 prosent fra september i fjor.
Det gjør Norge til landet med den største salgsnedgangen i Europa – for andre måned på rad.
Kun fem andre nasjoner hadde salgsnedgang i forrige måned, viser Acea-tallene. Bulgaria hadde den største salgsveksten, på 46,4 prosent, mens de større markedene i Tyskland og Spania ledet an med oppganger på sterke 14,1 og 12,7 prosent.
VW befestet posisjonen
Volkswagen-gruppen var markedsleder i EU, Efta-landene og Storbritannia med 23,8 prosents andel i september, en forbedring på 2,5 prosentpoeng fra samme tid i fjor. VW-gruppen inkluderer merker som Audi, Skoda, Seat og Porsche.
Stellantis, med bilmerker som Peugeot, Opel, Fiat, Citroën, Jeep og Alfa Romeo, krympet fra 18,4 til 16,6 prosent med sin salgsnedgang på 2,6 prosent i september.
Bilkonsernene Hyundai, Renault og BMW tapte også markedsandeler i forrige måned, mens Toyota, Mercedes-Benz og Ford vokste på det europeiske markedet.