<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 7. juli 2022 kl. 18.37
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 628 ord
Nye muligheter: Med EUs store overføring til Spania, åpnes nye eksportmuligheter for norske bedrifter, også utenom laks og sjømat.  Foto: AFP

EU-milliarder gull verdt for norske selskaper

EUs 70 milliarder euro til Spania gir tidenes mulighet for norske eksportselskaper, skriver Nils Haugstveit, Grethe Bergsland og Bjørn-Erik Stabell.

Når EU overfører over 70 milliarder euro til Spania, og stiller et tilsvarende beløp til disposisjon i kreditter, er det tidenes mulighet for norske eksportselskaper.

Det er gjennom NextGenerationEU at Spania får allokert denne gigantsummen. Den skal investeres blant annet i fornybar energi og elektrifisering av transportsektoren. Spania har et mål om 5 millioner elbiler innen 2030. Det betyr at antall offentlig tilgjengelige ladepunkter må økes fra 12.000 til over 340.000 de neste årene.

I Hurdalsplattformen har regjeringen en ambisjon om å øke norsk eksport, unntatt olje og gass, med 50 prosent innen 2030. Et stort handelsunderskudd i fastlandsøkonomien og en fallende sysselsettingsgrad var det noe dystre bakteppet for lanseringen av reformen «Hele Norge eksporterer» i mars.

Det er store muligheter for eksportnasjonen Norge i Spania, spesielt innenfor sjømat, utstyrsindustri, fornybar energi og smarte byer og mobilitetsløsninger - både til havs og på land.

Tall fra SSB viser at Norges utenrikshandel med Spania var på 21 milliarder kroner i 2021.

En av de viktigste og mest etablerte norske eksportvarene til Spania, er sjømat. Hver eneste dag spiser spanjolene smått utrolige 1,3 millioner måltider med norsk sjømat, og eksporten de siste 10 årene har vært et eventyr. I fjor nådde den 6 milliarder kroner.

Når EU ruller ut gjenoppbygningspakken til Spania, bør norske selskaper lære av sjømateventyret og se sydover mot det spanske markedet. Her er fem råd som de kan ta med på veien:

1. Skaff innsikt. Velfungerende handelsavtaler og effektive logistikkløsninger sørger for at norske varer flyter sømløst inn i det spanske markedet, men etterspørselen har endret seg. Det stiller krav til innsikt i alt fra forbrukertrender til varestrømmer.

2. Utnytt de sterke båndene. Spanske selskaper har vært involvert i en rekke store prosjekter i Norge de siste årene. Flytogene, skip, fregatter og Oslo-trikkene er noe av det som er bygget i Spania. Motsatt vei benyttes norsk teknologi, eksempelvis i spansk maritim næring, innenfor energisektoren og i spanske akvakulturprosjekter. Det er med andre ord en ypperlig anledning for norske selskaper å konkurrere om støtten som Spania vil motta fra NextGenerationEU.

3. Sats på kvalitet og bærekraft. Dette er Norge sterk på, samtidig som spanjolene er veldig opptatt av begge deler. Det kan gi store muligheter og gevinster. Bare spør Tingvollost. I 2016 vant de World Cheese Awards med sin Kraftkar. I dag selges osten i delikatessebutikker i Madrid. I fjor tok de norske lakselskapene Mowi, Grieg Seafood og Lerøy tre av de fire øverste plassene på bærekraftsindeksen Coller Fairr. I de to siste årene har nettopp laks vært den store vekstvinneren i Spania.

4. Bruk det norske opphavet. Ved å knytte seg sterkere til opphavslandet vil norske produkter få en ekstra dimensjon i markedsarbeidet. Sjømatnæringen har hatt stor suksess med «Seafood from Norway». I mars ble «Made in Norway» lansert av regjeringen som et ledd i satsingen på å sette Norge i bedre stand til å ta internasjonale posisjoner også i andre deler av næringslivet. Arbeidet skal forvaltes av Innovasjon Norge.

5. Lær av sjømaten. Der Spania før omfavnet den norske saltfisken, er det i dag laksen som har nummer 1-posisjonen. Det har ikke skjedd av seg selv. Ved hjelp av innsikt og strategisk markedsføring har Sjømatrådet og sjømatnæringen i 20 år bygd et eksporteventyr, samtidig som Innovasjon Norge har koblet de norske eksportørene på spanske distributører, partnere og med selskapsetablering lokalt. Her ligger det mye god læring.

Vi tror at norsk næringsliv kan skape nye eksporteventyr i Spania. Ambassaden, Innovasjon Norge og Sjømatrådet i Spania står til disposisjon for norsk næringsliv som ønsker å kjempe om EU midlene.

Nils Haugstveit, Norges ambassadør til Spania Foto: Utenriksdepartementet

Nils Haugstveit 

Norges ambassadør til Spania 

Grethe Bergsland, direktør for Innovasjon Norge i Spania Foto: Innovasjon Norge

Grethe Bergsland

direktør for Innovasjon Norge i Spania 

Bjørn-Erik Stabell, Norges Sjømatråds utsending til Spania Foto: David Nieto

Bjørn-Erik Stabell

Norges sjømatråds utsending til Spania