<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tibber tar grep: Krever forskuddsbetaling fra kundene

Økte innkjøpskostnader og høye renter gjør at strømselskapet endrer faktureringspraksisen. Samtidig etterlyser de tiltak fra regjeringen.

Publisert 29. sep. 2022 kl. 12.57
Oppdatert 29. sep. 2022 klokken 12.59
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 375 ord
TAR STRØMGREP: Edgar Vårdal Aksnes, adm. direktør i Tibber. Tibber

Et av Norges mest populære strømselskap, Tibber, har sett seg nødt til å ta grep for å holde påslaget til strømprisen lavt.

Ett av tiltakene er å kreve forskuddsbetaling fra kundene. På neste faktura betaler kundene for september-forbruket, i tillegg til at de blir fakturert for estimert forbruk frem til midten av oktober.

– Vi er fullstendig klar over at dette kommer brått på kundene våre, men vi har per i dag ingen annen måte å kunne sikre lavest mulig strømpris på, sier konsernsjef Edgeir Vårdal Aksnes.

Styrker likviditeten sin

Tibber etterlyser tiltak som blant annet er innført i Sverige, Danmark og Finland. Der har myndighetene annonsert statsgarantier til kraftprodusenter og strømleverandører.

Ved å forhåndsfakturere styrker de dermed likviditeten sin, og slipper å betale renter på lån i opptil 45 dager.

– Tibber kjøper inn og betaler for strøm hver dag, og har frem til nå lagt ut for kundene i opptil 45 dager før de betaler sin faktura. Fraværet av statsgarantier for norske strømselskaper gjør imidlertid nå at vi ser oss nødt til å endre vår faktureringspraksis. Vi har vært i dialog med både energikomiteen på Stortinget, Energidepartementet og Finansdepartementet, men har enn så lenge ikke fått noen avklaring, sier Aksnes.

Perioden for faktura i oktober blir lenger enn vanlig, mens for november vil vanlig periode på 30 dager gjelde igjen. Estimatet vil avregnes mot reelt forbruk, opplyser strømselskapet. 

– For å gjøre overgangen til ny ordning så fleksibel som mulig får kundene nå mulighet til å sette en fast forfallsdato selv, både for oktober og fremover, sier sjefen.

Ønsker strømsparende tiltak fra politikerne

Tibber etterlyser tre tiltak de mener vil føre til at kunder ikke får en høyere strømpris enn nødvendig:

  1. Garantier eller lån til strømprodusenter og strømleverandører
  2. Utbetaling av strømstøtte via strømleverandør, og ikke nettselskap
  3. Tiltak for lavere strømforbruk fra politisk hold

Strømselskapet viser til en studie fra Sverige som viser at 10 prosent lavere forbruk kan gi opptil 50 prosent lavere strømpris.

– Staten bruker 40 milliarder kroner på å sikre en kortsiktig lavere strømregning for forbrukerne, men kun en brøkdel av dette beløpet går til støtte til varmepumper, smart strømstyring etc. som gir en permanent lavere strømpris, skriver Tibber.