Pandemien førte ikke bare til et stup i trafikken for hoteller i Norge. Også overnattinger i delingsøkonomien gikk på en solid smell. Samtidig bidro pandemien til at nordmenns bruk av plattformer som AirBnB, Booking.com, Expedia og Tripadvisor nå er fordoblet.
SSB har, sammen med Eurostat, utarbeidet det de kaller «eksperimentell statistikk» over overnattinger i private boliger, hytter og andre hus som ikke er tradisjonelle hoteller, bestilt gjennom de fire delingsplattformene AirBnB, Booking.com, Expedia og Tripadvisor.
Ned 30 prosent totalt
I fjor var det nesten 2,8 millioner slike overnattinger totalt i Norge. Det er 40 prosent opp fra 2020, men også 30 prosent lavere enn siste året før pandemien.
Fra 2019 til 2020 falt utlendingenes overnattinger med 65 prosent, og fallet var på hele 87 prosent fra land utenfor Europa. Fra 2019 til 2021 forsvant dermed 2 millioner av 2,8 millioner utenlandske kunder.
Nesten halvparten av dette tapet ble imidlertid fylt av nordmenn. «Staycation», der nordmenn i praksis var forhindret fra utenlandsreiser, ga en vekst på 29 prosent i 2020 og så nye 32 prosent i 2021. Nordmenns bruk av disse plattformene for overnattinger i Norge er dermed mer enn fordoblet fra 2018 til 2021.
Fra 30-70 til 70-30
Dermed utgjorde nordmenn nær 70 prosent av plattform-gjestene i 2021, mot bare 29 prosent før pandemien.
Overnattinger via delingsselskaper
Utenlandske gjester | Norske gjester | |
2018 | 2,36 | 0,97 |
2019 | 2,83 | 1,14 |
2020 | 0,99 | 1,47 |
2021 | 0,83 | 1,94 |
Millioner overnattinger i Norge, bestilt via delingsselskaper. Kilde: SSB |
Det store problemet for norske overnattingssteder, også i delingsøkonomien, er at nordmenn ikke økte sine bestillinger mye i august, som tradisjonelt er den store feriemåneden i øvrige Europa.
Totalt antall overnattinger bestilt via disse plattformene var dermed nesten uendret i juni og juli, men langt lavere i august og øvrige måneder gjennom året enn før pandemien.