Selv med en helt unik beliggenhet på ettertraktede Bjerkøya utenfor Asker, og en prislapp på usle 2,5 millioner kroner, ble det ingen budkrig på den 36 kvadratmeter store hytta.
Den ble nemlig ulovlig oppført for mange år siden, og mangler blant annet ferdigattest.
Tomten er også felles, hvor man som én av tolv sameiere har såkalt bruksrett til en ideell andel av det totale arealet. Eiendommen er ikke seksjonert, og det er ikke mulig å belåne hytta.
Å overnatte er heller ikke tillatt.
Kun én budgiver
Eiendomsmegler Andreas Holck i Privatmegleren Tjuvholmen mottok haugevis av spørsmål da annonsen ble lagt ut på markedsplassen Finn.no, men på visning var det kun et fåtall som møtte opp.
Og budrunden ble heller ingen hektisk affære:
Kun èn av de oppmøtte var oppriktig interessert, og sommerstedet ble til slutt solgt til prisantydning.
– Dette var et helt spesielt salg, med litt av en historie, innrømmer Holck.
Pappabåter
Historien starter allerede på 1800-tallet:
Mot slutten av 1820-årene kom de første dampskipene til Norge, og etter hvert startet en omfattende lokaltrafikk i Oslofjorden.
Rutebåtene gjorde det vanlig for Christiania-boere å flytte ut av byen om sommeren.
Noen leide seg inn på gårder i områdene rundt hovedstaden, mens andre etter hvert bygde egne sommerhus ute på øyene - i en tid hvor lover og regler rundt dette var mangelfulle, og ofte ikke-eksisterende. Skipsrutene gjorde det mulig å tilbringe sommeren ved fjorden, og reise daglig til arbeidet i byen.
Mønsteret ble at mennene reiste frem og tilbake til jobb, mens kvinner og barn holdt til langs fjorden, og skipene fikk dermed betegnelsen «pappabåtene».
Andre verdenskrig
Over hundre år senere medførte andre verdenskrig store problemer for skipstrafikken på Oslofjorden. Flere båter ble rekvirert av tyskerne, det ble mangel på kull – og rederiene gikk over til å fyre båtene med ved.
Oslo havn ble minelagt, og rutene til Vestfjorden og Asker gikk i en periode bare til og fra Sandvika. Etter krigen var mange båter i dårlig forfatning, og konkurransen fra landeveistransporten økte.
Rederiene hadde begrensede muligheter til å oppruste flåten.
Dampskibsselskabet Asker, Røken og Hurum, som var den viktigste aktøren, gikk konkurs i 1951, og i 1952 ble skipene solgt.
Og slik ble en hytte til.
Båt-hytte
Styrhuset fra en av de gamle dampskipene ble nemlig samme år plassert på Bjerkøya, av en ukjent eier, og innredet som en hytte.
Alt var fryd og gammen i mange år, og i 1976 ble hytta solgt videre for 35.000 kroner.
Den nye eieren nøt mange somre ved sitt nye øyparadis, og oppførte også på 80-tallet et tilbygg ved siden av styrhuset.
I 1986 kom derimot kommunen på banen, og tomten ble regulert til friareal.
Dette la begrensninger på hva man kunne gjøre på eiendommen, og tilbygget fikk status som et anneks, og det ble konkludert med at det var ulovlig oppført. Det ble også innført regler som blant annet gjorde at det ikke var lov til å overnatte på eiendommen.
Slipper å rive
Eieren fikk derimot aldri noen pålegg om å rive hytta, og både han, og et par andre naboer, som hadde blitt påvirket av den samme reguleringen, fortsatte å feriere på øya.
Nå, over 30 år senere, står byggene fortsatt.
– Kommunen har visst om dette i mange tiår, og jeg tok kontakt med dem i våres da jeg skulle legge sommerstedet ut for salg, sier Holck.
Megleren forteller at kommunen ga tommel opp til salget, og lovet at de ikke skulle be de nye eierne rive byggene.
Skulle det derimot for eksempel brenne ned, vil de nye eierne kun få lov til å gjenoppbygge styrhuset. Tilbygget ved siden av mener kommunen er ulovlig, og det får bare lov til å stå siden det allerede er en del av resten av eiendommen.
Dermed ble det et helt spesielt salg for Holck, som mener prisen kunne ha vært minst dobbelt så høy, om ikke mer, hvis alt hadde vært «etter boken».
Likevel er både megler og selger fornøyde med salget, og kjøper det samme:
– De nye eierne er kjempebegeistret over å ha sikret seg en sommerperle så nære Oslo, til en såpass billig penge, forteller han.
At hytta er ulovlig oppført er det også informert godt om:
– Vi hadde en veldig ryddig prosess, hvor alle som var interessert ble forklart nøye hva dette gikk ut på, og hva det ville bety for fremtiden, opplyser megleren.