<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vingiganten Solera blir dansk

Danske Royal Unibrew legger 1.060 millioner kroner på bordet for vin- og drikkevaregiganten Solera Beverage Group. Christer Berens kan cashe inn over 22 millioner kroner på salget.

Publisert 2. juli 2021
Oppdatert 2. juli 2021
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 721 ord
GÅR FRA PRIVATE EQUITY-EIER TIL DRIKKEVAREEIER: – Royal Unibrew har en portefølje som det kan bli naturlig at vi får inn deler av på sikt, sier Ole Petter Wie, konsernsjef i Solera Beverage Group Holding. Foto: Eivind Yggeseth

Solera Beverage Group er en gigant innen distribusjon av vin - men også annen drikke med og uten alkohol - I Norge, Sverige og Finland. I fjor økte konsernet sin omsetning med 20 prosent til 1,87 milliarder kroner eksklusiv alkoholavgift.

Nå har Royal Unibrew fattet interesse for Solera Beverage Group. Danskene blar opp 770 millioner danske kroner (1.060 millioner norske kroner) og sikrer seg 100 prosent eierskap i selskapet.

– Royal Unibrew kjøper Solera Beverage Group på gjeldfri basis. De har vurdert vår normaliserte EBITDA - EBITDA uten Covid-19-effekt - til 100 millioner kroner, og betaler altså rundt 11 ganger EBITDA, sier Ole Petter Wie, konsernsjef i Solera Beverage Group Holding.

Selger er private equity-selskapet CapMan (80,4 prosent) og en gruppe enkeltpersoner; blant andre driftsdirektør Stefan H. Norberg (2,3 prosent) og vinmannen Christer Berens (2,1 prosent). De to kan dermed cashe inn henholdsvis rundt 24 millioner og 22 millioner kroneov

CASHER INN OVER 22 MILL.: Vinmannen Christer Berens eier 2,1 prosent av aksjene i Solera Beverage Group. Foto: Lena S. Falck

– CapMan har eid oss siden 2011, og det var de som initierte prosessen. Vi har hatt en strukturell prosess i noen måneder, og har vært i kontakt med flere potensielle kjøpere, sier Wie.

Kan få inn nye produkter

Royal Unibrew er børsnotert i Danmark og omsatte i fjor for 7,56 milliarder danske kroner. Selskapet er representert innenfor samtlige drikkevarekategorier, men er desidert sterkest innen øl og brus, og har merker som Heineken, Pepsi, Lapin Kulta, Hartwall (i Finland), Faxe (i Danmark) i sin portefølje. Produktene selges i over 65 ulike land. Royal Unibrew eier også 25 prosent av aksjene i Hansa Borg.

– Hva er det som gjør Royal Unibrew til en god eier for Solera?

– Først og fremst det faktum at de er en langsiktig, industriell eier. I vår business er langsiktighet viktig, da det tar lang tid å opparbeide gode relasjoner med produsentene. I tillegg er de veldig fokusert på vekst, og de har ingen egen operasjon i Norge foruten eierposten i Hansa Borg, sier Wie.

CASHER INN OVER 24 MILL.: Driftsdirektør Stefan H. Norberg i Solera Beverage Group eier 2,3 prosent av aksjene. Foto: Ivan Kverme

– Får det noen konsekvenser for Solera Beverage Group som selskap at dere får en annen drikkevareaktør som eier?

– De har en portefølje som det kan bli naturlig at vi får inn deler av på sikt. De selger lite vin i dag, kun litt i Finland, så det kan også hende at Royal Unibrew får inn noen av våre produsenter i de markedene de er til stede i, fortsetter han.

I Norge favner Solera en rekke datterselskaper, blant annet Stenberg & Blom, Best Cellars, Einar A. Engelstad, Multibev og Eurowine. Disse selskapene har produkter som Borgogno, Fontanafredda, Alexandre Bonnet, Champagne Lanson, Stoli vodka, Peroni (øl) og San Pellegrino i sin portefølje.

Gjennomføringen av oppkjøpet er gjenstand for regulatoriske vurderinger, noe som forventes å skje i løpet av tredje kvartal 2021.

2021 blir bedre enn 2020

Solera Beverage Group Holding la nylig frem regnskapet for 2020. I tillegg til at topplinjen økte med 20 prosent, gikk driftsresultatet fra minus 93 millioner kroner i 2019 til 93 millioner - i pluss - i fjor.

– 2019-resultatet var preget av høye goodwill-nedskrivninger i Sverige, påpeker Wie.

Norge er det desidert største markedet for Solera. Her til lands økte omsetningen med 26 prosent til i overkant av 1 milliard kroner eksklusiv alkoholavgift i fjor. Driftsresultatet eksklusiv konsernkostnader endte på 95 millioner kroner, mot 60 millioner året før.

– På Vinmonopolet vokste vi med 40 prosent. Uteliv står imidlertid for en større andel av vår omsetning enn for mange av våre konkurrenter, og som følge av pandemien ble vår omsetning til utelivsbransjen mer enn halvert i fjor. Sånn sett ble vi truffet hardere av pandemien enn mange andre i bransjen, sier Wie.

Han legger til at Solera Norge sto for 11 prosent av all vin som ble solgt via Vinmonopolet i fjor. Selskapets vinandel i norsk utelivsbransje var på 25 prosent.

– 2021 blir et veldig godt år; betydelig bedre enn 2020. I tillegg til at vi selger enda mer har vi fått inn nye produsenter; blant annet Viña San Pedro (Gato Negro, red.anm.). Porteføljen i Multibev selger dessuten fantastisk godt. I år har vi også en fordel i at den norske kronen har styrket seg i forhold til 2020. Det vil gi en langt bedre margin i 2021, sier Wie.

Solera Beverage Group Holding

(Mill. kr)20202019
Driftsinntekter*1.867,41.555,6
Driftsresultat93−93,1
Resultat før skatt73,1−129,6
Årsresultat56,8−131,8

*Eksklusiv alkoholavgift