<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Stuper i Stockholm etter skuffende julesalg

Julehandelen hos Clas Ohlson gikk langt fra så bra som ventet. Coronarestriksjoner får skylden.

Publisert 10. jan. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 278 ord
lead
FALLER TUNGT: Clas Ohlson-aksjen får juling på Stockholm-børsen etter skuffende salgstall. Foto: Bloomberg
FALLER TUNGT: Clas Ohlson-aksjen får juling på Stockholm-børsen etter skuffende salgstall. Foto: Bloomberg

Clas Ohlson økte salget med 9 prosent i desember, til 1,2 milliarder svenske kroner, opplyser den svenske butikkjeden mandag. Ifølge Nyhetsbyrån Direkt var det blant analytikere ventet en salgsvekst på 12,6 prosent.

Den organiske salgsveksten var på 6 prosent, mens konsensus var på 10,4 prosent, ifølge nyhetsbyrået.

Aksjen faller rundt 10 prosent i Stockholm-handelen etter salgstallene.

Adm. direktør Kristofer Tonström forklarer at desember startet noe svakt. Dessuten trekker han frem at kundetrafikken i butikkene ble begrenset av coronarestriksjoner, spesielt i Norge og Finland.

Størst julesalg i Norge

Tross coronarestriksjonene var Norge selskapets største marked i forrige måned, målt i omsetning. Den norske omsetningen økte med 9 prosent til 534 millioner svenske kroner, mens salget hjemme i Sverige økte med 12 prosent til 526 millioner kroner.

Organisk salgsvekst i de to markedene var henholdsvis 3 og 12 prosent.

Samlet sett er Sverige imidlertid et større marked. Akkumulert omsetning i perioden mai–desember oppgis til 6.398 millioner svenske kroner, en økning på 4 prosent fra samme periode året før. Av dette utgjorde det svenske markedet 2.898 millioner, mens det norske utgjorde 2.748 millioner.

Den finske virksomheten hadde en omsetningsnedgang på 2 prosent til 137 millioner svenske kroner i desember, og en nedgang på 2 prosent til 713 millioner i perioden mai–desember.

Nettet bedre enn ventet

Salgsutviklingen på nettet går imidlertid bedre enn ventet. Konsensus var en vekst på 24,0 prosent i desember, mens Clas Ohlsons tall viser en økning på 26,0 prosent til 136 millioner svenske kroner.

Av selskapets oppdatering fremgår det forøvrig at antallet butikker er økt fra 229 til 230, sammenlignet med desember 2020.