<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Omtrent som ventet etter virussmellen i fjor

Hennes & Mauritz vokser igjen etter fjorårets coronasmell, men det er stadig et stykke opp til prepandemiske nivåer. Og nå er all salgsvirksomhet i Russland stanset.

Publisert 15. mars 2022
Oppdatert 15. mars 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 151 ord
SALGSVEKST: Hennes & Mauritz har innledet 2022 med salgsvekst på 18 prosent. I samme periode i fjor stupte salget på grunn av coronapandemien. Her fra en butikk i Shanghai. Foto: Bloomberg

Svenske Hennes & Mauritz hadde i regnskapsmessige første kvartal en vekst på 18 prosent i netto omsetning målt i lokale valutaer, opplyser klesgiganten tirsdag. Perioden går fra 1. desember til 28. februar.

Analytikere hadde ventet en salgsvekst på 18,4 prosent, ifølge Nyhetsbyrån Direkt, som viser til Infront.

Konvertert til svenske kroner var netto omsetning i første kvartal i år opp 23 prosent, til 49.166 millioner svenske kroner. Her var konsensus 48.749 millioner.

I samme periode for ett år siden var tallet 40.060 millioner, etter en nedgang på 21 prosent målt i lokale valutaer, betydelig påvirket av coronapandemien.

I første kvartal 2020 – før pandemien – omsatte selskapet for 54,9 milliarder svenske kroner.

For to uker siden, 2. mars, kunngjorde klesgiganten at den stanser all salgsvirksomhet i Russland som følge av den russiske invasjonen av Ukraina.

Hennes & Mauritz offentliggjør rapport for første kvartal 2022 31. mars klokken 08.00.